onsdag 8 mars 2017

Idag inför jag internationella Mans-dagen och börjar med att hedra Thomas Gür,


Thomas Gür, FB:

-"Också en Stockholmsinteriör
Jag slår mig i slang med ett par biljettkontrollanter på en SL-buss i centrala Stockholm. Frågar dem, påstående, om att det väl inte kan bli så mycket napp på folk som saknar färdbiljett ombord på bussarna. Det är väl mer på tunnelbanan, med plankning och sådant?- Både och svarar, en av dem. Det beror på vilken busslinje det är. Det finns ju busslinjer i Stockholm där vi inte kan genomföra biljettkontroll utan poliseskort. Där kliver folk bara på och hotar både chauffören och oss vi frågar efter biljett.

Han ger, på fråga, numret på en busslinje som går en rutt som tar den genom Stockholms västra förorter.
- Jo, det var ju stenkastning och slagsmål förra året, säger kollegan.- Men jag tror inte jag har läst något om detta med poliseskort. Har det skrivits någonstans om det? frågar jag.- Nej, det är ju hysch-hysch om sånt, svarar den förste, och för pekfingret mot läpparna.- Men, det är ju så numera i Sverige, fyller kollegan i.---

Jo, så är det ju. Man genomför kontroller där man kan. Inte där de behövs. Det är som med historien om de borttappade nycklarna och gatlyktan."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar