tisdag 6 september 2016

Dream on, forskare.

Ni vet, så fort lampan för säkerhetsbältet släcks reser sig alla passagerare upp, vräker omkull varandra med armbågarna och dunkar sitt bagage i närmaste mans huvud, för att alla absolut måste lämna planet först. Men gången är smal och stockar sig alltid, och så står man där tätt inpressade i varandra i en ringlande orm, som stönar sig framåt med ett långsamt steg i taget.

Oberoende forskare har nu såklart hittat en lösning på detta - med hjälp av datorsimulering har de kommit fram till att det skulle gå snabbare att gå av planet om passagerare inte gick av radvis. Utan att man låter alla passagerare som sitter vid gången (smart, där!) gå av först, och därefter de som sitter i mitten och till sist de som sitter vid fönstret. En studie visade att denna metod skulle minska tiden för att stiga av med 35 procent.För att maximera metoden ytterligare - tihi -  kan man låta passagerare vid gången på vänstra sidan gå av först, och därefter de som sitter på högra sidan och så vidare.


Metoden har dock inte testas med riktiga personer, utan med datorsimulering som inte speglar hur verkliga passagerare uppträder.  Speciellt inte alla fönsterplatspassagerare....

Mooooooaaaaahhhaaahhhaa!

8 kommentarer:

  1. Nu förstår jag att jag aldrig har rest på en flight med dig. Hade jag gjort det hade jag kunnat komma ner till bagagebandet snabbare och stå där och väntat.

    SvaraRadera
  2. De glömde att titta på filmerna från Emirates krasch med en 777:a i Dubai. Full kalabalik i kabinen när de skulle ha med sig handbagaget vid evakueringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mänsklighetens fula tryne."jag" och "mitt".

      Radera
  3. Förstår inte folk som reser sig upp direkt lampan släkts. Brukar tänka vilka dumskallar, hur många minuter tjänas in på detta.
    Får ju ändå stå och vänta vid bagagebandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inget rationellt tänkande, det fotskarna inte förstär är att beteendet ligger för djupt för att regler skulle kunna tillämpas. En gång vädjade jag i ett fullsatt plan till passagerarna över högtalaren, att släppa fram en passagera som höll på att missa en vandinnigt viktig connection. Men nix. Då hade jag dessförinnan försökt byta plats på passagerarna, om nån längrea fram i cabinen mycket storsint kunde tänka sig att under landningen byta med passageraren i nöd. Alla skruvade åå sig och tittade åt ett annat håll. Nix. Lägg ner projektet.

      Radera
    2. På mitt arbete 5 - 10.000 m upp...har jag en spak som jag kan dra i...garanterat först ut...!!!

      Stefan H

      Radera
    3. Avundas dig den spaken.

      Radera