tisdag 3 maj 2016

För vem och varför byggdes detta land?



Från FB: - Häromdagen mötte jag en tjej som arbetar på H&M, hon blev uppringd medan vi samtalade. De bad henne komma in klockan sju nästkommande lördag morgon. Varför? Rea? 

Nej, bara ett helt vanligt ordinärt kaos i Nordstan. Numer när personalen stänger dessa butiker råder full oreda ibland kläder. De ligger på golvet, smutsiga, inte sällan fulla med smink vid halsöppning, de ligger i drivor och de återfinns på helt andra avdelningar eller i stora högar inne i provrummen. De senare åren har respektlösheten eskalerat. Butiken Zara i arkadens varuhus i Gbg är numer ännu ett skräckexempel på detta. De har dessutom i särklass störst problem med fickstölder av mobiler och väskor.

Varför har det blivit så?
1. 90-talisterna har vuxit upp, de är vuxna nu och det här är slutresultatet på många av dem.

2. Vi har en mängd människor i samhället idag som tagit del av vårt sociala skyddsnät och som är uppvuxna med att HELA tiden få saker utan motprestation och här är slutresultatet på många av dem.
Jag tror inte på att man kan få saker utan motprestation eller motkrav. Jag tror bara att det gör människor än mer giriga och odrägliga. Jag tror vidare att det visst finns en liten skara tjejer (för det handlar övervägande om tjejer här) som faktiskt fått motkrav ställda ifrån sina föräldrar oavsett ursprung, och som trots allt försöker hänga undan efter sig själva. Men i ett rådande kaos ger en gnutta ordning tyvärr mycket litet resultat..

Jag ser H&M och Zara som små miniatyrer av samhället i stort - och jag hoppas verkligen vid Gud att den utvecklingen vänder...

2 kommentarer:

  1. Denna läsning var en bra beskrivning på förändringen som skett i samhället vad gäller "skick å fason".
    Jag har inte själv kunnat sätta ord på utvecklingen i nutid.
    Det verkar som om ju bättre kreti å pleti får det desto sämre betér man sig.Man tar allting för givet.Men det kan snabbt bli ändring på det.
    Svea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hederlig, civiliserade, respektfull som en svensk fattigpensionär, helt ute alltså.

      Radera