måndag 4 april 2016

Till minne av Skogis, en varmt älskad läsare.

Jag antar att många av er stamläsare, liksom jag, har saknat "Skogis" i kommentarsfälten. I flera år var han med oss, alltid lika rapp, klok, insiktsfull och så full av spirituell humor. Han skrev om livet i skogen, den krånglande gräsklipparen, dom onådiga stormarna, och dom två hundarna som ägde både hans hjärta och sänghalva. Skogis var en av få som jag mailade med privat också, inte ofta, men när livet kunde kännas orättvist och en ventil behövdes. Jag är mycket tacksam och glad för att jag kunde få vara den ventilen.

Det sista privata mailet från Skogis kom 1a december, 2015, ett utdrag:


-"Jag delar ju alla dina åsikter och känslor om den helt absurda situationen vi i Sverige befinner oss i. Du har väl noterat mina sinande kommentarer och det bottnar givetvis i en känsla av eländesmättnad som nästan kväver en. Ibland spottar man upp sej en aning och det hela går i vågor.
Något om hur jag känner mej inför det här vansinniga läget. Inte minst när nu sjuklövern skamlöst kopierar SD:s politik och ändå med en dåres envishet menar att just deras version inte är som SD:s. SD är ju främlingsfientliga nazister och fascister och jag vet inte vad. Man baxnar dagligen, det går ju inte ihop på något sätt.
Inte konstigt om man mentalt mer eller mindre går in i väggen. En liten, kanske något krampaktig förklaring till varför jag inte syns så ofta numera. Men jag är inne flera gånger om dagen på din blogg och förfäras över tillståndet och tokerierna tillsammans med dej och andra."



4e december 2015, utdrag ur mitt svar:

Håller tummarna för att du klarar dig undan stormen, och att grannar sluter upp!Vi hörs!

En riktigt god helg på dig/Kram Carina.



Detta är den sista av många års underfundiga och nästan dagliga kommentarer här på bloggen:

  1. "Vi har varit naiva". Är det inte det nya standardsvaret från regeringshåll.
    Det gäller väl snart sagt inom alla områden, men mest inom invandringsområdet som i sej ligger som en ekonomisk våt filt över resten av samhället.

    Att denna och förra regeringen har varit "naiva" är en enorm skandal i sej. Har inte de som är satta (har satt sej) i ledningen för ett land bättre koll på vad deras beslut för med sej borde de verkligen inte sitta på de positioner de har.
    Att de nu, under galgen, snor SD:s politik rakt av och envist nekar till det, det visar ganska väl vad de är för människor.

    Att inte veta och förstå att invandrare, som består av olika falanger, inte minst i religiöst hänseende, skulle föra med sej sina oroligheter och strider hit till sverige är väl mer än naivt. Men symptomatiskt med dagens etablissemang.

    Skogis.
  2. Jag har inget att tillägga!

Jag började känna oro över tystnaden. Men lika full av hänsyn som Skogis alltid var, ville jag vara. Jag tänkte, dumt nog, att jag inte skulle pressa honom, han kanske behövde stänga av ett tag. Jag ville inte att han skulle tro att jag manade honom att kommentera och delta. Men de 23 februari kunde jag inte låta bli:


Förlåt.


2016-02-23



Förlåt om jag stör dig, men nu kan jag inte hålla mig längre. Hur ät det med dig?
Jag undrar bara utifrån ren vänskaplighet, och måste bara få veta att du mår bra!

Kära hälsningar Carina.

Inget svar.

Så idag googlade jag så på Skogis´ riktiga namn, och fann detta.



"Skogis"  Död 23 december 2015.

 Skogis gick bort strax efter vår sista kontakt. 

Jag blev så tagen. Skogis finns inte mer! En osedvanligt riktig människa, en vän som fanns med mig i det dagliga livet är borta för alltid. Jag sörjer, och jag vet varken hur han såg ut, eller hur han lämnade oss. 


11 kommentarer:

  1. Bedrövligt!
    Alltid de bästa som går åt!
    Hur jag vet det?
    Jo, jag är ju kvar...

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att "Skogis" inte finns bland oss längre.
    Om jag minns rätt,fanns han på din blogg redan innan ens jag funnit den.Och har jag förstått det hela rätt,fick han endast njuta av sin pension något år. VIF gamle vän !

    SvaraRadera
  3. Vid en snäckbesållad havsstrand står en port av rosor tunga.
    Där i vila multna vraken och det trötta män får ro.
    Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
    under valv där evigt unga
    barn av saligheten bor.
    Dan Andersson
    Stefan H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan så mycket vackert, och så mycket tröst Stefan, tack. En tår på min kind.

      Radera
  4. Skogis fattas oss här på Carina-Fina´s blogg.
    Svea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om han gör, Svea! Skrev till Lars Å, att det är en märklig värld, cyberrymden, där vi kan få de finaste vänner utan att veta mer om varandra än namnet och det sällsynta vi har gemensamt. Då blir döden omildare än nånsin. Vi får ju aldrig veta hur och om det var mycket svårt. Det gör ont.

      Radera
  5. "Ack, bräckligt som en roddbåt
    är människans liv.
    Med lätta årtag
    styr hon till havs - och i nästa gryning
    inte en spillra".

    Förgänglighet av Shami Mansei.

    Tack för alla skarpsynta inlägg Skogis
    och lycka till i din nya tillvaro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas våra rader om kärleksfull omtanke når honom nånstans, tack!

      Radera
  6. Oh så tråkigt. Saknar också honom. Läste alltid hans kommentarer.

    SvaraRadera
  7. Usch vad sorgligt. Uppskattade alltid Skogis kommentarer då de alltid fanns djup och eftertanke i dem. Hoppas han har det bra var han än är.

    SvaraRadera