måndag 7 september 2015

Vädjan på FB: Välj bort mig.


VÄLJ BORT MIG!
På FB har det i många, många år florerat en vänskap där man delar bilder på sitt fantastiska liv och gärna med vackra citat av visa människor. Men i takt med att politiken spårat ur med DÖ och den Syriska överjävliga kriget som sprider sig över Europa, börjar FB förändras. Min facebook är numera en givande intellektuell källa för inte enbart önskade sanningar, utan en livlig och förståndsmässig debatt. Detta är en naturlig och välkommen utveckling, eftersom dessa debatter tystas och inte "får plats" i Sverige.

Jag läser massor med böcker, lyssnar på globala nyheter och lusläser mer än tio utländska dagstidningar om dan. Jag ser hur Sveriges mediabild av tillståndet inte överensstämmer med den objektiva världsbilden. Jag ser att situationen än annorlunda och mer fasetterad än den enda som vi svenskar får. Alla är inte goda, allt är inte underbart, hur väldigt gärna vi än vill.
Bland mycket annat skojigt idag har jag delat några artiklar för att i akt och mening och med berått mod väcka. För jag plågas av ensidigheten.Jag lider av människor som följer John, jag lider med människor som inte vågar, jag lider med människor som blundar. Det gör dock ont att vara först, det gör ont att hatas och misstänkliggöras, men värt det eftersom jag måste leva med mig själv.

En av bilderna är ett filmklipp som visar att den stora majoriteten flyktingar som flyr till Europa är vuxna män, oftast krigsskadade och traumatiserade. Ett mycket litet fåtal kvinnor och barn lyckas fly.Det får konsekvenser på våra civilisationer.En annan artikel handlar handlar om palestinska flyktingläger i Libanon och Syrien fungerar som stora vapenförråd, kontrollerade av diverse miliser tillhörande olika grupper.En artikel är kritisk mot en artist som anklagas för hyckleri.

Till följd av detta har en FBvän skrivit detta till mig idag:
-"Hej Carina! Jag blir riktig ledsen varje gång jag läser dina inlägg och kommentarer på fb när det gäller flykting situation. Tänker inte gå in i nån slags debatörer eller diskussion med dig för det står mig klart att vi tänker och t o m känner annorlunda. Visst respektera jag dina åsikter men jag gillar inte dem därför säger jag upp vänskapen med dig här på fejan. Beklagar så mycket för jag har alltid tyckt om dig. Har alltid beundrat dig för att du (på SAS tid) visade mod och kämpade för rättvisa. För det tackar jag dig! Hoppas ditt liv blir som du önskar. Ha ett gott liv."

Detta får mig att uppmana alla liknande vänner här och ute i livet att välja bort mig.
Jag vill inte ha en enda vän som blir ovän med mig för att jag visar sanningen utifrån ett annat perspektiv. Då har vi kommit väldigt, väldigt nära det samhälle som jag fruktar mest, och som aldrig skulle få hända igen.

18 kommentarer:

  1. Det var verkligen en slagkraftig argumentation hon tillhandahöll, din tidigare kompis.

    Tycka, känna, tro och uppleva är det som gäller idag.

    SvaraRadera
  2. Carl Rudbeck skriver i Sydsvenskan: ”Många av dessa utblottade och förtvivlade människor kommer från muslimska länder med andra traditioner och värderingar, t ex synen på familjen, kvinnan, homosexuella. Att tro att dessa värderingar utan svårigheter ska gå att förena med liberala västerländska ideal är en farligt naiv tanke.”

    Där befinner sig din (f.d.) vän.

    Det är inte för att jävlas som vi motsätter oss den förda politiken utan för att rädda landet åt våra barn och barnbarn ock faktiskt i förlängningen kunna hjälpa ofränder. Ett havererat och konkursat land kan inte ens hjälpa sig själv.

    En tanke; skickade hon det personligt eller gjorde hon ett inlägg som genererade "likes" och "styrkekramar", vad nu en "styrkekram" är. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra skrivet av Carl Rudbeck. För mig en gåta hur vi med dessa tankar att värna om landet vi lever i, kan upplevas som fiender och ovänner.
      Nä, hon var faktiskt klok nog att skicka messet personligt. Tror nog det skulle falla tillbaka på henne själv, så småningom.... Och jag är hygglig nog att inte publicera hennes namn.

      Radera
    2. Har aldrig haft en tanke att ansluta mig till FB...Men vill framhålla här på din blogg,att för mig blir du en evig "vän" !

      Radera
    3. Det värmer hjärtat, Lars.

      Radera
    4. Du har mycket fler vänner och sympatisörer här på bloggen än du kan tro...Du är ändå bara bäst !!!
      Stefan H

      Radera
    5. Instämmer med Stefan Carina!
      Lasse

      Radera
    6. Jo! Idag har jag lärt mig. Tack!

      Radera
  3. Man måste städa även bland s.k. vänner. Förändrar hennes val ditt liv? Knappast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte vännen, hon sökte min vänskap trots att vi bara arbetet tillsammans några få gånger i cabinen.

      Radera
    2. Hon klampade in i ditt liv och klampade ut.
      Var glad att du blev av med henne den falska människan.
      Saknad och sörjd blir hon knappast.

      Radera
  4. Man måste skilja på sak och person!
    Världen ser ut som den gör när människor inte får ha det fria ordet!
    Alla världens länder måste hjälpa flyende från krigshärjade länder!
    I dag använder politiker och kändisar krigsflyktingar som en karriärstege.
    Den där "vännen" va väl ingenting å ha!
    Go for Carina-Fina,heja,heja...

    SvaraRadera
  5. Easy come easy go!
    Har erfarit barndomsvänner som vänder en ryggen enbart för politiska skiljaktigheter....så lågt!
    Im your best Buddy, Carina, forever! 😘

    SvaraRadera
  6. Easy come easy go!
    Har erfarit barndomsvänner som vänder en ryggen enbart för politiska skiljaktigheter....så lågt!
    Im your best Buddy, Carina, forever! 😘

    SvaraRadera
  7. Easy come easy go!
    Har erfarit barndomsvänner som vänder en ryggen enbart för politiska skiljaktigheter....så lågt!
    Im your best Buddy, Carina, forever! 😘

    SvaraRadera
  8. En av dina många vänner! Jag har tre barnbarn och några barn som står mig nära. Något av dessa kan vara homosexuell och riskera att kastas ut från ett hustak när sharia röstats in som svensk lag.


    SvaraRadera
  9. Det går inte att missa att ni är mina buddies;) Därför är jag så rik!

    SvaraRadera