måndag 20 april 2015

Luddiga mediala brösttoner om tragedin i Medelhavet.

-"Inte sen andra världskriget!!".... "Som åtta störtade flygplan!!"....Statsbegravning!!........"Aldrig igen!!!"....... "EUs moraliska ansvar!!!"...... "Nytt Toppmöte!!!" "!!!!!!!"......

En tanke bara,  så här skriver signaturen Leif om de upprivna mediarapporterna i europeiska etablissemanget idag: 

-"Nyhetsförmedlingen är helt absurd. 900 personer sägs ha dött efter att en 20m fiskebåt kapsejsat. En 20m fiskebåt kan om man packar alla liksom en buss som också är cirka 20 m ta cirka 100 pers. Dessutom hade alla plats till att plötsligt springa till en sida. Om man ställer alla i fem lager på varandra så går det ihop. Alla media upprepar dessa helt lögnaktiga siffror." Själv undrar jag hur alla inlåsta kvinnor och barn kunde springa till en sida.....

Hur som helst en obeskrivlig mänsklig tragedi, men det stinker av mediamanipulation. 

EU tvingade inte dessa människor att betala hundratusentals euros, dollars, eller vad de nu skänkt bort för att komma till Europa. Det finns flera  rika länder i regionen som de kommer från: Marocko, Tunisien, Jordanien, Saudi Arabien ... och fler.  Varför flyr de inte dit? Bara till det kalla Sverige där allt ska vara allom givet och inga krav ställs.  Det är således vi som lockar dem till livsfara med våra "gratisliv", och ju fler vi hjälper desto fler sätter sig i dödsbåtarna.

Det är inte svårt att förstå att någon enda människa, speciellt med barn, flyr för ett bättre liv. Det hade jag gjort själv. Men vad ska Europa göra, när det verkar som om hela Afrika, Mellanöstern och andra länder långt borta vill ha våra liv på sina villkor? Det kommer att orsaka ofantliga sociala klyftor och stor misär också här, och även om vi alla européer sänker vår levnadsstandard och lägger ner vår välfärd, så kommer det inte att förändra nånting därborta i deras helveten.

Det känns som nåt annat som pågår, en koordinerad politisk/religiös attack mot Europa?

31 kommentarer:

  1. Jag har ett förslag till alla europeiska politiker som ännu inte förstått sambandet mella orsak och verkan (i princip alla utom Marine le Pen som föreslog detta förra året), fatta pennan och skriv och fråga hur de lyckades. Adressen är:

    The Hon. Tony Abbott, MP
    Prime Minister
    Parliament House
    CANBERRA ACT 2600

    SvaraRadera
  2. Angered i Göteborgs kommun har 950 invånare.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sveriges_t%C3%A4torter


    ” Omkring 950 människor var ombord på den tjugo meter långa fiskebåten, berättade en 32-årig överlevande från Bangladesh”

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/flyktingkatastroferna-pa-medelhavet_4501992.svd?sidan=11

    Ar det någon som tror att hela Angereds befolkning får plats i en båt som är 20 meter lång?

    Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag 

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man flyger nästan i luften av vrede, tror överheten att vi alla européer är fullständigt tappade bakom en vagn?

      Radera
    2. Har också reagerat på överdrifterna och undrar varför dom vill dumförklara folk igen och igen och igen.

      Radera
  3. Vad är det jag inte fattar....
    Angered har ju 50000 Inv.

    Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Angered_%28t%C3%A4tort%29

      Radera
  4. Vad är det jag inte fattar....
    Angered har ju 50000 Inv.

    Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angered
      Tätort
      Land Sverige
      Landskap Västergötland
      Län Västra Götalands län
      Kommun Göteborgs kommun
      Församling Angereds församling
      Koordinater 57°47′N 12°6′Ö
      Area 159,54 hektar
      Folkmängd 950 (2010)[1]
      Befolkningstäthet 5,95 inv./hektar

      Radera
    2. FEL.
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Angered
      Här står det att 2013 fanns det 49 926 personer i stadsdelen. Stämmer bättre med min uppfattning också. Peter Dahl har helt rätt.

      Maggan

      Radera
  5. Gläder mig att även ni amatörer har kommit på att det torde ha blivit rätt trångt ombord en 20 Meyers farkost med 900 personer ombord.
    Det värsta är att jag inte känner något därvid.
    Bedrövligt vad världen har utvecjklats till.

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Jansson 20 m fiskebåt rymmer ca
      90 - 100 människor.
      Om en lögn upprepas tillräckligt ofta.....osv!
      Stefan H

      Radera
  6. Angered har Inte 950 pers totalt
    Vad är poängen?

    Det är ju uppenbart att alla snyftisar om alla omkomna är högst osäkra uppgifter. Det är ju inte så att pressen har tillgång till passagerarlistor.
    EU har inget ansvar alls för flyktingkatastrofen. Ansvarat har IMMIGRANTER NA själva och deras hemländer.
    EU s ansvar är gränsskyddet.

    Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angered är en tätort i Göteborgs kommun i Västra Götalands län, belägen i stadsdelen och stadsdelsområdet Angered.

      Mycket riktigt har stadsdelsområdet Angered.ca: 50 000 inv. Angered. Men det var den tätorten jag kände igen namnet på i den långa listan över tätorter på Wikipedia.

      Tätorten Angered har 950 inv. Men det är inte det viktigaste utan att det påstås att 950-1000 personer var ombord på båten. Vilket jag tycker är helt omöjligt. Det behövs tjugo bussar (20 meter) för att transportera 1000 personer. Hur kan då en båt på tjugo meter klara 1000 personer?

      Radera
    2. Sidospåret - två kommentarer om storleken på invånarantalet i angered - fattar jag absolut inte. Det som avsågs var det orimliga i medias hysteriska bluff. Det fattade tydligen alla. Utom en.

      Radera
  7. Tack för den snälla passningen om min bristande fattningsförmåga.
    Jag gav tydligt uttryck för skepsis ang. antal (se ovan) Det bör råda viss försiktighet när det gäller storlek på båtar som sjunker......

    Mvh Peter Dahl
    Ps för en Göteborgare är det bara löjligt att säga att det bor 950 pers i nordost - sidospår är inte ens förnamnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber om förlåtelse. Men jag förstår inte vad du är ute efter, det här handlar ju verkligen inte om Angered en enda sekund.

      Radera
    2. Peter Dahl

      Paragraf 1 "Jag har alltid rätt...om jag mot förmodan skulle ha fel, gäller automatiskt paragraf 1 !!!
      Stefan H

      Radera
  8. Bästa Carina
    Varför denna bittra ton? Jag förde inte in Angered i debatten. Jag var oklok nog att ärligt avslöja att jag inte förstod. I sak är vi ju helt ense

    Bäste Stefan H
    Låt bli personangrepp är du snäll
    Vi har nog med sådana från pkvänstern

    Mvh Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så att jag bad om förlåtelse var inte tillräckligt?

      Radera
    2. Herregu Carina va P.D. tjafsar.

      Radera
    3. Instämmer. Och jag hatar tjafs.

      Radera
  9. Carina! Du bad om ursäkt vilket jag uppskattar. Jag ville bara förtydliga.

    Elisabeth! Att kalla förtydligande och diskussion för tjafs gärna med lite systerskapsblinkning är även det vuxenmobbing. Väx upp våga debattera fritt.! (Ingen av oss är väl med i SD :s ledning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag äntligen får liv och debatt i kommentarsfälten, så handlar det om tjafs och bagateller.
      Ärligt talat vi är för vuxna, och det tråkar ut mig. Och jag uppskattar varmt Elisabeths vänliga sympati.

      Radera
  10. Sk-t i Angered, åter till saken.
    Ser nu att kapsejsningen INTE berodde på att alla rusade mot samma reling när assisterande båten kom. Enl kvällsmedia..
    Det påstås nu ha varit "stora vågor" från denna båt som fått migrantbåten att välta, "för det det kommer ju stora vågor från stora båtar".
    Tillåt mig att starkt ifrågasätta detta,, den politiskt korrekta förflyttningen av ansvaret/nån annans fel, assistansbåten gick knappast med 17knop mot migrantbåten, snarare 2-4 knop och då blir det inga "stora vågor!!
    Den ska ju kunna stanna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Arlav. Nu byter vi kasett!

      Radera
    2. Ny info. Kära hjärtanes.....Mer än jag som ifrågasatt att de inlåsta alla kvinnorna och barnen sprang till "en sida", då byter propagandapressen motiv. Väldigt trovärdigt. Inte.

      Radera
  11. Carina!
    Vänligen tag tillbaka att du anser att jag tjafsar. Det leder ingenstans att smutskasta läsare.
    Jag kan låta bli att följa din blogg om det bara är megafoner som gäller.

    För sista gången :jag nämnde Inte Angered!
    Att föra in Angered ledde på villovägar.
    Uppgifter i SR svt om antalet döda är mkt otillförlitliga
    Ansvaret för katastroferna är inte EU:s utan de enskilda immigranterna själva, smugglare, immigranternas hemländer, alla de gränskontrollanter i de afrikanska länder som måste passeras innan man sitter i båten.
    Problemet löses ej alls av att EU ska ta emot fler människor från dysfunktionella länder med fördomsfulla religioner och bristfällig utbildningar.

    Mvh Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter, jag önskar inga megafoner, jag önskar att vi ska vara storsinta, öppna och raka, vi skriver ju här för att ventilera ämnen som intresserar oss och griper tag i oss. Vi delar nåt viktigt, och ska ha roligt under tiden. Jag hoppas att vi kan vända blad, och se fram emot en ny dag! Att media tappat allt när det gäller rapporteringen från Italien tycker vi ju allihopa här!

      Radera
  12. Mitt herrskap!
    lugnen Eder!
    I Medelhavet är det italienska båtar som sänker sig själva!
    det minnens I säkert...
    Fast då var det endast ett trettiotal som strök med...

    Jungman Jansson

    SvaraRadera