tisdag 28 april 2015

Idag har jag haft miljoner saker



att fixa i stan. Solen skiner och allt växer så det knakar, min bil har varit på verkstan efter dåren som körde in i min parkerade bils vänster bak, och knuffade den med all kraft in i den röda bilen som stod parkerad till höger om min. Självrisk. Grrrrrr. Sen var det frissan - och - hon var himmelsk!! Hon behandlade mitt svall med kärlek och respekt i två timmar, och till och med frågade mig hur jag tyckte. Glad. För övrigt är huvudet som en jättebyrålåda med alla lådorna ute samtidigt, inget får glömmas innan jag drar ut på ön igen - ty det stundar lång födelsedagshelg och därefter första barnbarnsdopet. Namnet ska jag skriva med färska hallon i garneringen! Recept på tårtorna som jag ska baka kommer här (PS jag köpte färsk mango):





Moussetårta med kokos och mango.


En glutenfri tårta med härlig smak av kokos och mango. Botten blir stadig med äggvitor och kokosmjöl, och täcks av en len mangomousse. Garnera tårtan med hallon, passionsfrukt och mynta – vackert! 

Portioner: 12 bitar
Botten
1 lime
4 äggvitor
1 1/2 dl florsocker
1 dl kokosmjöl

Mangomousse
2 gelatinblad
250 g fryst, tinad mango
2 msk florsocker
1 msk limesaft
2 dl vispgrädde
Garnering
250 g färska hallon
2 passionsfrukter
maränger
mynta

Så här gör du

Botten: Sätt ugnen på 150°C. Spänn fast ett bakplåtspapper i en bakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 12 bitar).
Skölj limen, riv skalet och pressa ur saften (spara saften till moussen). Vispa äggvitorna till ett fast skum. Sikta ner florsockret och fortsätt vispa till en fast maräng. Sikta ner kokosmjölet, vänd ner det och limeskalet. Bred ut smeten jämnt i formen ända ut i kanten.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt botten kallna i formen.
Ta loss kanten från formen, diska och torka den torr. Sätt tillbaka den igen.
Mangomousse: Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten ca 5 minuter. Mixa mangon slät tillsammans med florsockret och limesaften i en matberedare. Häll upp i en bunke. Vispa grädden.
Ta upp gelatinbladen, låt det vatten som finns i bladen vara kvar, krama inte ur. Smält dem i en i en skål i mikrovågsugn eller i en kastrull på svag värme. Rör ner lite av mangopurén i det smälta gelatinet. Blanda därefter ner dem i resten av mangopurén under omrörning. Vänd ner grädden.
Häll moussen på botten, skaka formen lätt så att moussen fördelar sig jämnt. Täck med plastfolie. Låt den stå i kylskåp för att stelna ca 6 timmar.
Garnering: Lossa kanten på tårtan genom att skära runt med en varm kniv. Lägg tårtan på ett fat och toppa med hallon, urgröpt passionsfrukt och gärna maränger och mynta.

15 kommentarer:

  1. Det var det mest läckra jag har läst, mums en dag så kanske jag testar.
    Är nog världens mest bekväma men det blev en mjuk pepparkaka ..........igen!
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fy skam, Lena! Har du haft sol och vår hos dig idag?
      Nu stupar jag i sängen.gonatt!

      Radera
    2. Vilken IQ måste man ha för att klara av att tillaga efter ett dylikt recept?
      Jag lämnar, som Mona visst sade, walk iver...
      Tyvärr!
      jungman Jansson

      Radera
  2. Hola guapa! Kommer till Sverige på fredag. Kan vi ses eller har du flyttat till ön? Abrazos de España

    SvaraRadera
  3. Hola guapa! Kommer till Sverige på fredag. Kan vi ses eller har du flyttat till ön? Abrazos de España

    SvaraRadera
  4. Hola guapa! Kommer till Sverige på fredag. Kan vi ses eller har du flyttat till ön? Abrazos de España

    SvaraRadera
  5. Hola guapa! Kommer till Sverige på fredag. Kan vi ses eller har du flyttat till ön? Abrazos de España

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart vi ska!! Jag hör av mig/jättekram!

      Radera
  6. Två timmar hos frissan! På den tiden hinner man väl operera in en pacemaker förmodar jag. Vilken pina det måste vara, förutom hålet i plånboken, om man hamnar hos en tråkig j-vel. Sitta där och våndas. Det är rätt skönt att vara en "gubbe" för det tar bara 15 - 20 minuter. Sen är det klart. Men jag är missnöjd med litteraturutbudet hos frisörerna. Det är bara mainstream media om fitness, matlagning osv. Jag vill ha tidningar för män, som Hooters, Guns & Ammo, Soldier Of Fortune. Ja ni fattar. Något hockeymagasin vore väl inte helt fel det med.

    /Plutten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den tiden då Sveriges öde i hockey VM hängde på. Sven Tumbas båtben!
      Det var tider det!

      jungman Jansson

      Radera
    2. Jo, Plutten, två timmar hos frissan ÄR tortyr.Speciellt för en som inte vill tvingas sitta stilla på samma plats så länge, det har hänt att det börjat krypa i mig, och att jag bara gått från en sölfärdig och nonchalant salong med skynket om halsen och slingfolien kvar i huvudet.
      Jag förstår ditt missnöje, ta med lite justa mänstidningar (inte att förväxla med det trendigare mens-tidningar!)nästa gång och lämna dem till allas glädje - en god gärning!

      Radera
  7. Frissan kan vara en plåga med 20 frågor i kvarten. Försöker vara artig men blir uttröttad och vill bara så fort som möjligt bli klar.
    Tårtan ser himmelskt god ut Carina, vilken energi du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, mycket energi, Elisabeth, fast jag önskar mig ett avstängningsrelä i hjärnan på natten. Det är då allt händer däruppe!
      Frissor är frissor - ett nödvändigt ont. Skulle vara praktiskt om det blev jätteinne med peruk.

      Radera
  8. Ett utvandrarland som blev ett invandrarland.Så fel det blev.
    Svea

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera