torsdag 26 mars 2015

Visa oss piloterna!


Svarta lådan sägs avslöjar att ena piloten på Flight 4U9525 knackade på flightdeckdörren utifrån, och sen försökt slå  sig in i cockpit - ett hopplöst case, det vet varenda pilot - dörren är omöjlig att slå sig in i och det är det som är själva meningen, det ska inte gå.
En kommentar: Troligtvis har andrepiloten dött i hjärtattack medans kapten va på toaletten.

Jag säger: -Sannolikt? De flesta piloter gör sina behov innan flight på kortlinjer. Och att ett mycket sällsynt toabesök skulle sammanfalla just med den andre pilotens hjärtinfarkt låter mer än weird. Piloter knackar inte på dörren för att komma in, de  använder en kod för kontakt, och bör absolut ha haft en in- case of emergecy-metod att öppna utifrån.

Det är obehagligt lätt att dra slutsatser om självmord eller terror.

6 kommentarer:

  1. Kan det ha varit en bomb eftersom planet gick i bitar?
    Vem försökte desperat ta sig in i cockpit, kan det ha varit en terrorist?
    Undrar om vi någonsin får veta vad som har hänt?
    Frågorna är många o jag lider med anhöriga.

    SvaraRadera
  2. Grymma öde. Nä ingen bomb, planet - och människorna-slogs nog sönder när det tunga planet föll i snabb hastighet mot alperna. Bevare mig väl. Har en känsla av att ingen av oss vill veta sanningen, huuu.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ett plan i kris har väl inte radiotystnad?
    Det sades att piloterna samtalade lugnt Sedan vill en komma in. När gick v.b Ut? Vet man att det var en pilot?
    Sabotage tills motsatsen.....

    Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet mycket mer än vad som offentliggörs...
      Det viktigaste är/var väl,att piloten kopplat från Autopiloten och därefter inte reagerat på anrop från flyglotsen.
      Bl.a.eskorterade ett franskt Mirageplan Air-bussen (i dess omedelbara närhet),innan det flög in i berget.Troligen var det observationer från piloten i Mirageplanet,som fick franske presidenten att lägga locket på !
      Eftersom man inte längre kan lita på tyska pressen,och man från Germanwings sida nekar lämna ut namnen på de båda piloterna har jag över andra medier,fått fram följande:
      Dess chefpilot uppges heta Patrick S,medan andrepiloten benämnes Andreas...Om chefpilotens namn är det rätta vet ingen.Däremot står klart att Co-piloten verkligen heter Andreas,och lär ha varit en verklig flygentusiast,som gått den långa vägen till sitt drömjobb.
      Samtidigt vill jag påminna om,att i Lufthansa och deras dotterbolag,pågår sedan månader en strid kring deras tariffer.Piloter och crews i Germanwings erhåller bl.a 40 % lägre lön än i moderbolaget Lufthansa !

      Radera
    2. Och nu tycks det stå klart,att det var den "flygentusiastiske" Co-piloten Andreas Lubitz som med avsikt flög planet direkt in i berget...Efter att ha låst chef-piloten ute från cockpiten,kopplade han från autopiloten.Ställde om en del andra instrument,varvid färden mot döden för 150 personer blev verklighet.Trösten för alla offren var,att det endast var de sista sekunderna i livet,som de upptäckte vad som var på gång.

      Radera
    3. Jo. Nåt är helt klart mycket oroväckande här. Man har vis dvarta lådan konstaterat att andre piloten som var ensa i cockpit och tros ha låst ute kaptenen, andades helt normalt under flygets sista tio minuter, inga rosslingar, ingen panik och inte ett ord om hjälp.....

      Radera