torsdag 13 mars 2014

Spökplanet har satt myror i huvudet på oss.

Vad kan ha hänt?

En mittunderflight-explosition: Saknaden av vrakrester kan förklaras med att planet störtat i Malaysias djungel..
En terrorist attack: CIA säger att denna faktor inte kan uteslutas.
Totalt driftavbrott:  Möjligen orsakat av att någon avsiktligt stängt av all kontakt till kommunikationsinstrumenten.
Electronisk krigföring: 20 passagerare ombord hade denna tekniska expertis.
Kapning: Radardata visar att planet kan ha gjort en U-sväng.
Mänskliga faktorn: Det finns alltid en risk för pilotmisstag i alla mystiska flyghaverier.
Flygplansskada:  Dolt fel på planet, möjligen efter en olycka 2012.
Pilot-självmord: Två stora krasher på sent 1990-tal orsakades av pilotsjälvmord.
Aeronautiskt svart hål: Planet är strandat hundratals mil från nuvarande sökarea.

Det är nånting som inte stämmer här.
Om planet är kapat så behövs en lång landningsbana, och planet måste ha passerat massor med torn utan kommunikation, beroende på 1. piloten kunde av nån anledning inte sända radiosignaler. 2. ingen enda passagerare försökte skicka iväg sms eller ringa. 3.total tystnad, och lång landningsbana. Inget av det här stämmer överens med att planet gjorde en U-sväng.
Jag betvivlar att vi nånsin får ett svar.

14 kommentarer:

  1. Som att söka efter en nål i en höstack..Havet är C:a 2000 meter djupt i området..Dessutom större än Nordsjön.

    SvaraRadera
  2. Jag litar inte på det malaysiska myndigheterna..här gäller det i första hand att inte "tappa ansiktet".
    En teori är att någon stängt av transpondern som skickar signaler till flygledartornen (radar) om , höjd, hastighet och kurs.
    Om transpondern stängs av syns ingenting på i flygledartornets radar.
    Militära plan har också bland annat en speciell transponder som jag kan se om det är egna plan eller om det är ett fientligt plan.
    Stefan H

    SvaraRadera
  3. Vad ni kan Lars Å och Stefan H.
    Hoppas vi får ett svar och ett positivt sådant.

    SvaraRadera
  4. Hej Lars! Och hej Stefan och Elisabeth! Jo, Stefan, finns det nån anledning för nån, nån gång, att stänga av transpondern?

    SvaraRadera
  5. Ja det undrar jag också.
    Konstigt att ett plan kan försvinna spårlöst.
    Åkte med en jumbojet till USA från London. Sen blev det fel på ventilationen och vi var tvungen att återvända till London. Först skulle planet tömmas på bränsle och det bara sprutade ur vingarna. Scary.
    Har nån av er tre varit med om det någongång?
    Vi landande säkert men sen efter 7 timmer på backen i planet kunde vi åka iväg igen. Jobbigt är det minsta man kan säga. Just inför denna resa hade jag bestämt mig för att sluta vara flygrädd men detta
    sabbade allt.

    SvaraRadera
  6. Jag har varit med om både det ena och det andra i form av incidenter, men lik förbaskat inte rädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina ,du är härdad genom ditt arbete.

      Radera
  7. Carin...nu är jag inte pilot i det kommersiella flyget.
    Under flygkapningen 9-11 2001 i USA stängde flygkaparna av transpondern i flygplanen så ingen i flygledartornen i USA kunde se på radarn var det fanns innan två plan flög in World Trade Center i New York och ett plan i Pentagon Washington DC.
    Jag ringde till en god vän som är pilot för Lufthansa och enligt honom får ingen pilot under inga omständigheter stänga av transpondern, enligt honom finns en kod som piloterna kan skicka om planet är kapad, vilket inte verkar ha skett i detta fallet.
    Stefan H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow man lär sig nåt nytt varje dag. Intressant.
      Kanske utbildade piloter som kapat planet.
      USA tror på terrorbrott enligt nyheterna.

      Radera
  8. Tisdagen den 11 mars visar Carina bilder på de två som hade stulna pass, tagen av övervakningkameran på flygplatsen.2 bilder, 2 killar men med samma ben. Ett par dagar senare visar Expressen samma bilder, men ordentligt skurna, utan ben.
    Svensk media i sanningens tjänst. Låt mig skratta högt och länge!

    SvaraRadera
  9. Nu djupnar mysteriet ytterligare, enligt CNN har ACARS signaler(som skickas via satellit till motortillverkaren Rolls Royce i England) att motorerna var igång minst 5-6 timmar efter sista transponder signalen upphörde, i så fall så måste flygplanets motorer fungera och planet flugit.
    Under 5-6 timmar skulle planet kunna flyga till norra Indien eller kanske Pakistan eller någon annanstans eller kraschat i Indiska oceanen.
    Jösses...börja likna en dålig agent roman.
    Stefan H

    SvaraRadera
  10. Stefan, varför är det möjligt att stänga transpondern? Tack för all spännande inside, tittar på CNN på kvällarna de har verkligen vänt ut och in på all expertis, och släpper inte ämnet.

    SvaraRadera
  11. En av de senaste teorierna,om att ett brustet akterparti skulle kunna vara en orsak,finner jag mycket intressant.
    Vad säger Stefan H till detta.Finns det någon teknisk möjlighet som varnar,innan faran uppstår och alla ombord somnar in ? Med Autopiloten påslagen,kan ju en sådan situation uppstå,och planet flyger (med insomnad besättning/passagerare) vidare tills bränslet är slut !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst om ett brustet akterparti, problemet med det är att i akterpartiet finns både sidrodret för att svänga höger eller vänster och höjdrodret för att stiga eller falla i höjd.
      Om bakpartiet skulle skadas så mycket så att det blev ett tryckfall i kabinen är jag ganska säker på att skadorna på höjd och sidrodret skulle vara så omfattande att flygplanet skulle dyka rakt ner kanske i en spiral.
      Carina...en transponder i ett kommersiellt flygplan kan enkelt stängas av med en knapp....läs det jag skrev om kapningen 9-11 2001 USA när flygkaparna själv stängde av transpondern för att inte synas på radar, jag måste naturligt veta var transponder knappen finns.
      Stefan H

      Radera