måndag 17 mars 2014

Måndag 17 mars på ön.


28 kommentarer:

  1. Men hundarna måste gilla det.
    Åter hemma en dag tidigare p.g.a. att det finns inga reservdelar till det jag brukar flyga....no comments!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundarna är överlyckliga, mycket riktigt! Läste om situationen med reservdelarna, vad säger man? Lämpa inte för offentligheten?

      Radera
    2. Ouizz, vilket land.... jag ska bo på Bahamas tillsammans med min älskade hustru...helt underbart!
      Stefan H

      Radera
    3. Kunde tänka mig det! Född med silversked, bry dig inte om oss här i EUkylan!!

      Radera
  2. Lyckan kommer...lyckan går !! Beklagar och hoppas,att ni snart får ljumma vårvindar tillbaka därute i sjön...
    Nere i söder har vi en storm som heter duga just nu..
    Tackar högre makter,att den kommer från "rätt håll" med tanke på min parabol !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre snö än blåst, om du frågar mig, Lars. I Ystad i natt har fönsterna stått och skallrat, så hela Skåne är uppenbarligen utsatt. Håll i parabolen, den som ger dig så mycket annan vinkling på livet än svensk statsTV!

      Radera
  3. Här är inget håll "rätt håll". Det dråsar ner träd både till höger och vänster. Ska försöka ta mej samman och börja fila sågkedjan. Inget slut på eländet. Är det inte blåsväder så är det vansinnespolitik. Bägge står mej långt upp i halsen just nu. Eller så är det resterna efter middagen jag åt i natt. Inget får förfaras, allt ska ätas upp. Fel uppfostran, kanske. Med tanke på hur diskussionerna går nuförtiden, om att kasta mat etc.

    Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lever helt "up to date",efter dagens mönster..Dagligen risas vi ensamstående,för att kasta bort överbliven mat..
      I sanning inte sååå lätt nu för tiden när raklamen och förpackningar,är lämpade för storkök och familjer med 6-10 barn !Samtidigt får man ju söka få fattigpensionen,att räcka hela månaden ut...Till slut kan jag bara beklaga dig Skogis, och allt det arbete som dessa friska vindar orsakar.

      Radera
  4. Låter inte roligt Skogis, men så sant, hellre ska magen sprängas än go mad slängas.Hellre storm än vansinnespolitik - trots allt.

    SvaraRadera
  5. 1 maj 1976 snö
    1 maj 1981 snö
    Två år jag minns.
    Blev också två lyckosamma år...
    Kanske en tillfällighet, givetvis.

    Apropå din Quizz
    Även jag hamnade i Litauen på tredje försöket.
    Tyckte inte jag ändrade mycket.
    Skall försöka slippa undan Chateau d'If i nästa vecka.
    Om jag försvinner på 14 år vet ni varför!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jag hade ett sådant "skepparminne" som du Jansson !
      Nu går jag förstås aldrig i 1:a majtåget,och är därför i detta fall handikappad....

      Radera
    2. Förstår inte...Varför kämpa tre gånger för att komma till Litauen, vad är det som de har som inte japanerna har? Hoppas du inte försvinner likt ett flygplan från Malaysia!

      Radera
    3. Bäste Lars å
      Definitivt inte jag heller.
      1976 på ön och rensade roddbåten på snö.
      1981 dagen innan varit och slagit till på en gård.
      Lätt minnas.
      C-F
      Du ville ju inte ha mig i Japan!
      Vad gör man inte för att... etc.

      Jungman Jansson
      Hästminne efter passage av Hästlatituderna?

      Radera
    4. Vem kunde tro att bakom denna kärva yta finns en man som stundom vill anpassa sig? Imponerad. Vi kanske kan ta ett färserat ägg och gå på KGB-museum i detta regniga klimat en dag därborta?

      Radera
  6. 1982 den 12 juni snöade det för fullt i Småland, ett jättestort blommande tryträd bröts ner av snömassorna i svärföräldrarnas trädgård.
    Ena året på samma 80-talet, kommer inte ihåg vilket, var det lika varmt eller kallt på nyårsdagen och midsommarafton, +10 grader i samma byn i Småland.
    Sommaren 1955 ca, var det en sådan värmebölja i finska Lappland vid Enareträsk att min lillasyster fick solsting och nästan dog. Vi bodde då där.
    Livet fortgår, vädret består....
    Hälsning från en som körde i hagelstorm mellan Linköping och Norrköping idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Året 1955 är var nog den finaste sommaren,jag kan minnas under min levnad !När det gäller motsatsen var nog vinter 46/47 den strängaste...åtminstone i södra delarna av landet.

      Radera
    2. Ja, 1955 var otroligt!
      Den stora nackdelen var ju den katastrofala bristen på regn!
      Inte lätt vara bonde då.
      1959 också mycket bra.
      Nackdelen då: getingar i massor...


      Jungman Jansson

      Radera
    3. 1958-59 drabbades Öland, Gotland, och delar av Kalmar regionen av Russian spring and summer encephalits, dödlig hjärninflammation... ett virus som kom med bålgetingar från Ryska Baltikum överfördes senare till fästingar är dock ovanligt numera i Sverige....Kan getingar flyga till Sverige kanske annat som flyger från Russia komma hit.
      Stefan H

      Radera
  7. Svar
    1. Med vad.....vi får kasta uttjänta reservdelar upp i luften....!!!
      Stefan H

      Radera
    2. Ja,men i gengäld har ni väl fått drivmedel i tankarna,för första gången på länge !

      Radera
    3. Det är moment 22...Drivmedel men inga reservdelar, gott om reservdelar, men inget drivmedel!
      Stefan H

      Radera
    4. Carina...du kanske menade bålgetingarna.....det är kanske det enda vi kan stoppa.
      Stefan H

      Radera
    5. Nej Stefan det får ni i n t e.... Dessa sällsynta flygfä,är skyddade enl.Naturskyddslagen ! Under sådana förhållande,skulle samarbetet mellan Alliansen och MP
      allvarligt hotas.

      Radera
  8. Då kan vi inte stoppa någonting som kommer från öst!
    Stefan H

    SvaraRadera
  9. Vilken beklämmande situation. Om jag kunde trolla vad skulle ÖB göra då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle jag omedelbart säga upp mig plocka ut en ordentlig pension och flytta till Bahamas och leva ett lyckligt liv med min älskade hustru.
      Stefan H

      Radera
  10. ÖB?
    Befatta dig ej med evertebrater...

    Jungman Jansson

    SvaraRadera