torsdag 19 december 2013

Busschaufför i juletider.

Från fejan:

ONSDAG 18/12 KLOCKAN 10:50

Vem/vilka är det som åker SL-buss?
- Jo, det ska jag berätta!

Min sista körning nu på förmiddagen var linje 3 från Karolinska Sjukhuset till Södersjukhuset.

Det är en gråmulen dag, och regnet hänger i luften, men vid hållplats "Kronobergsgatan", (på Hantverkargatan längst upp nära Fridhemsplan), steg flera solstrålar ombord:

- En barngrupp från en förskola!

BussChaffisen sa:

- Ni får bara åka med i den här bussen, om ni sätter er längst fram, så kan jag stänga av min radio och istället lyssna på er när ni sjunger julsånger för mig!


Och sedan sjöng de för mig, och för alla andra passagerare, hela vägen tills de gick av vid "Mälartorget" i Gamla stan!

Åh, vad duktiga de var!

Jag sjöng den enda luciasång som jag kan:

Sankta lucia,
skänk mig en tia!
Tian är trasig...
Gubben är knasig...

Men solstrålarna sjöng allt:

- Julsånger, luciasånger, och t.o.m. på engelska "We wish You a Merry Christmas", och som här "En sockerbagare", och allt lät såå bra!

Tänk vilket roligt arbete jag har, när jag bjuds på skönsång på betald arbetstid!

= = = = =

BussChaffisen är alldeles strax hemma. Ska brygga mig en kanna med kaffe, skriva inköpslista till torsdagens köp av julmat, vila en stund, och sedan åka in till city igen - ska ju köra linje 2 kl 14:18.

- Må så gott, alla därute!

/BussChaffisen.

2 kommentarer:

  1. Lite lästips
    John Steinbeck
    The wayward bus.

    Skepparn

    SvaraRadera
  2. Tackar. Mottages med glädje.

    SvaraRadera