måndag 28 oktober 2013

Judas blev Simone. Klass tre - varning.


Min mamma tror att hon är född under den stjärna som alltid orsakar storm, snöelände, inställda tåg och flyg exakt och just då hon ska resa till oss i Stockholm. 

Så förlåt oss Europa för supermonsterstormen, och vindar starkare än nånsin uppmätta.

Rätt illa tillbucklad efter cykelvurpor och en avsliten menisk, bestämde mamma sig trots allt för några veckor sen att flyga hit, för att beskåda alla barn-barns nya hem och bröllopsfoton. Men den resa som startade tidigt i Landskrona idag är långt ifrån färdig, 13.55 på Ängelholm/Helsingborgs flygplats fick hon och alla andra hundratals resenärer veta att flygplatsen idag var helt stängd. Irritation över att inte meddelandet kom via radio, sms, eller datorn i förväg (IT-samhälle! 2013!), utan först vid avgång. Mammas option att ta sig kollektivt hela vägen hem lockade inte, hon vill ju till barn-barnen. 

Så klockan 18 gick Kullaflygs uppsamlingsbuss ä-n-t-l-i-g-e-n iväg. Nu sitter mamma, 81 år, i en buss bland flygande tak och trädstammar upp genom Sverige.  RYS.

13 kommentarer:

  1. Begriper inte varför man inte flög vid middagstid ! På västkusten började det först blåsa fram vid 15-tiden...Var själv iväg och uträttade några ärenden och det var inte speciellt stormigt Kanske för få resenärer för att få maskinen lönsam ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle man flyga kl 12 när planets avgång var 13.55? Vad hade passagerarna som var bokade 13.55 sagt om de kommit till flygplatsen och fått besked att planet lyfte 2 timmar innan tidtabell?

      Radera
  2. Precis mina tankar! Jag var lugn, för stormen skulle inte komma in över Skåne förrän mot kväll till - och så är hela AGH stängd! Kan dom tomtarna ha stängt på SMHIs prognoser? På min tid var det kapten med vädret i hand som hade ansvar, kunskap och beslut om inställda flyg, 45 min före avgång. Det här känns lurt. Men det var inte ont om passagerare för det är sportlovsvecka, och alla var ursinniga och ringde HD i vredesmod.

    SvaraRadera
  3. Man försökte den 20/11 1964 med en Metropolitan.
    31 döda.
    Fast sånt händer ju ej varje gång.
    Se där lite historia.

    Skepparn

    SvaraRadera
  4. Då hade inte kapten eller annan ansvarig gjort sitt jobb.
    Man ska ha respekt både för väder och för yrkesmänniskors gedigna kunskap och ansvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt skall man ju inte sätta ner planet förrän man nått landningsbanan ! Det var ju detta som skedde 1964.. F-ö var inte vädret så dåligt denna novemberkväll Skepparn...

      Radera
    2. Uppenbarligen var det dåligt väder när olyckan inträffade.
      Wikipedia:
      Den 20 november 1964 havererade ett av Linjeflygs Convair CV-340 Metropolitan (SE-CCK) under inflygning i dåligt väder på F 10 Ängelholm (Barkåkra flygfält). 31 av de 39 passagerarna och fem besättningsmedlemmarna omkom. Planet hade startat från Bromma kl 19.46. Flygningen hade linjenummer LF267V och skulle flyga Bromma-Hultsfred-Halmstad-Ängelholm. På grund av dåligt väder beslutades dock att planet inte skulle mellanlanda i Hultsfred. (Det tillagda "V"-et i linjenumret indikerar att man gjort en ändring). Under flygningen förvärrades väderläget, varför även mellanlandningen i Halmstad ställdes in.

      Piloterna planerade att göra en kombinerad instrument- och visuell inflygning och landning på Barkåkras bana 14. Sikten var dålig, mellan 1,5 och 2 km, med en molnbas på 60 meter och regn. Piloterna fick i höjd med Halmstad besked från Ängelholmstornet att väderläget där nu hade förbättrats, varför piloterna bestämde sig för att genomföra en direktinflygning.

      Vid inflygningen var planet ur kurs och på för låg höjd. Piloterna drog på motorerna, men planet tog mark några kilometer från sättningspunkten i på en åker och hakade strax efter i kontaktledningen vid en järnväg. Planet havererade mot marken, kanade ett hundratal meter och välte över på ryggläge. Tolv av de 43 personerna ombord överlevde, tre utan skador och de övriga med mer eller mindre allvarliga skador.

      Den efterföljande haverikommissionen kom inte till någon definitiv slutsats om olycksorsaken, men den starkaste teorin i rapporten är att orsaken till att flygplanet kommit in fel, var en kombination av att piloterna inte hade kännedom om placeringen av de militära ledljus som var tända i banändarna, samt på missförstånd i radiotrafiken mellan flygledaren och piloterna. Dessutom var inflygningsradiofyrarna (eng. inner and outer markers) vid banändarna felaktigt placerade i förhållande till reglerna för civila flygplatser.

      Radera
    3. Ja till vissa delar stämmer Wikipedas uppgifter,men vi som jobbade och upplevde denna gråa novemberdag fann inget ovanligt för densamma.Skulle man stoppa flyg för denna typ av väderlek vore nog linjetätheten ringa.
      Obs.att man ovan inte nämner något om instrumentflygning.Sådan fanns också 1964,och borde ha indikerat att planet befann sig såväl på fel kurs,som alltför låg höjd !
      För er på östra sidan av landet kan jag också informera om,att västkusten under höstmånaderna oftast är disiga,grå och regniga,oftast med inslag av vindar.
      F.ö var/är inte Ängelholms flygplats speciellt svår att nyttja.
      Däremot var det på gamla Torslanda/Göteborg,ofta förenat med en viss olustskänsla vid landningar,mellan bergskullarna och stark vind !.

      Radera
    4. Återigen visar du att du inte klarar av att läsa en längre text. Wikipedia: Piloterna planerade att göra en kombinerad instrument- och visuell inflygning och landning på Barkåkras bana 14.
      Jag vet inte varför du placerar mig på östra sidan av landet. När det gäller Torslanda var nog den största faran att Öckerövägen korsade runway och att bilar inte skulle respektera stoppsignalerna

      Radera
    5. Eftersom du tror dig stå i centrum trots,att du är Anonym tar du fel.Struntar fullständigt i vad du är eller bor...
      Besvarade ej hellre ditt inlägg från Wikipedia,utan talade av egen erfarenhet och upplevelse,både vad gällde kvällen då olyckan inträffade samt om landningar på Torslanda !
      En flygplats du väl aldrig har hört talas om....långt mindre landat på !

      Radera
    6. Bästa herrskap!
      Varen snälla mot varandra.
      Eftersom jag drog igång med olyckan ber jag att ni hoppar på mig istället.
      Kan vara kul att kämpa mot övermakten...
      Där har vi mina favoriter bland Svenska flygare.
      F 19 dec 39-mars 40.
      Apropå Torslanda
      Från Köpenhamn till Torslanda och vidare till Arlanda 1972.
      Måste ha bytt i K till ett riktigt flygplan.
      Douglas DC6.
      Lustigt det här med präglingar
      Just så skulle ett riktigt flygplan vara.
      Att sedan en Seneca var perfekt att ha till hands
      när jag cyklade omkull och kom mig för med att företaga en friarefärd är en helt annan historia.
      Helt utan flyg det inte går!

      Skepparn

      Radera
    7. Skepparn:
      För din information har Carinas blogg ett nättroll,som med jämna mellanrum gästar henne.Denne person har som enda syfte med sina "Anonyma" inlägg,att skapa agg !
      Brukar inte bemöta vanliga hederliga kommentarer på ett liknande sätt som exemplet ovan...
      Men ibland krävs don efter person !!

      Radera
    8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera