tisdag 17 september 2013

Var ska vi ta´t? Från gamla, skolan, sjuka, sjukhus, arbetslösa?


Boden är en av landets största mottagare av asylsökande. 1.602 personer är nu inskrivna på Migrationsverkets förläggning i Boden - förra veckan kom 70 nya.

Problemet är att det saknas bostäder. Därför tvingas nu Migrationsverket öppna flyktingboenden som tidigare stängts ner. Det rör sig om 100 asylplatser som hyrs ut av privata företag. 
Förra året betalade myndigheten ut 33 miljoner kronor i hyra för asylboenden till företagare.

Hur ska kommunen kunna ta emot fler?
– Vi är oroliga över bostadssituationen, men har en ständig dialog med kommunledningen så att dom hela tiden ska trolla fram mer pengar från sin magiska gullpengskista.


2 kommentarer:

  1. Betr. din rubrik...
    Bl.a.från pensionärer och sjuka.En helt ny dimension fick jag mig idag till del,när jag skulle hämta ut min medicin,som vid mitt första besök på Apoteket inte fanns i lager.
    Idag återkom jag för att hämta ut.
    Döm om min förvåning när biträdet käckt sa:"Denna medicin ingår inte i högkostnadsskyddet längre".
    "Fr.o.m 9 september måste du själv helt stå för kostnaden" !
    Naturligtvis protesterade jag mot detta,vilket bortförklarades av att det inte var Apoteket,som är skyldiga att hålla lager.
    Beslutet hade Läkemedelsverket tagit !!!!
    M.a.o. har jag idag ofrivilligt sponsrat en illegal,och fått lida för att Apoteken inte längre behöver lagerhålla sina receptbelagda produkter. Inte konstigt att man längtar bort...Speciellt när det var "nysvenskar" som stod bak Apoteksdisken. Att dessa knappast gått färdigt SFI,framgick av såväl tal,som att man skrev baklänges...God natt Sverige.

    SvaraRadera
  2. VREDE är det enda jag känner för de "nya" apoteken. Vi är hel gundlurade.

    SvaraRadera