onsdag 28 augusti 2013

Vad hände med badmössorna?

På 50- och 60-talet hade man badmössa. Punkt. Fråga min inte varför, ty blöt om lockarna blev man ändå, när man guppade upp och ner som en haj i den 16gradiga Östersjön. 

Över en kräfta i fredagskväll var min bordskavaljer övertygad om att badmössor existerade då, för att skydda de permanenter som varje snofsig dam på den tiden investerat dyrt i. Vattnet skulle alltså vara en katastrof som fick testarna att rakna direkt.



Lite googling, och nåt om permanent hittade jag inte, däremot står det att en badmössa är "en typ av mössa som används vid bad och simning och har som uppgift att förhindra att bärarens hår är i vägen, slits av det eventuella kloret, eller lossnar så att det flyter runt i en eventuell bassäng."

Lossnar och flyter runt??? Nu fattar man ju.

Men, man kunde även använda badmössa för att se snygg ut...


5 kommentarer:

  1. Detta ämne får vi nog överlåta till bloggens besserwisser "Anonym",som tycks veta allt om alla !

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig förstått vad icke-tävlingssimmare har för nytta av en badmössa. Helt onödigt plagg enligt min mening.

    SvaraRadera
  3. Fel, Lars, trollet TROR att han VET allt om alla. Han har väldigt fel.

    Minns i Italien där man tvingades läna, iiihh, badmössa i poolen för att det inte skulle komma hårstrån i filtret..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är någonting med bokstäverna Å och Ä. Jag vet inte hur mänga gänger jag gör fel dår.

      Skogis.

      Radera