torsdag 15 augusti 2013

Jag är lycklig för Aregawi.


"Abeba Aregawi blev historisk och tog Sveriges åttonde VM-guld genom tiderna. Svenskan tog hem 1500 m i Moskva."  

Hennes prestation är fenomenal och jag gläds såklart, men......... vad har den med Sverige att göra? Kan vi som land känna oss stolta för Aregawis VM-guld, är det verkligen vårt? Har vi satsat och investerat stenhårt, och äntligen belönats efter åratal av slit, försakelser och ansträngningar? 

Nä, ta bort landskamperna och låt varje tävlare tävla för sig och sin talang, det här blir ju löjligt.

6 kommentarer:

  1. Ja men för PK-pressen en aning omväxling...
    Sedan jag återvände till Sverige för åtta år sedan,är det dagligen reportage kring en Rosengårdsbo vid namn Zlakan..(tror jag han heter) Den nya "guldsvenskan" har ett ännu svårare namn att komma ihåg...Nu står också klart vem som får årets pris som "Årets svensk",Dagbladets bragdmedalj samt inte minst "Jerringpriset"
    Det tar det sig,sa pyromanen !

    SvaraRadera
  2. Nu skämmer Sverige åter ut sig över hela Europa..
    I kvällens nyheter i tre olika länder(som jag tittat på)visas bilder på en som lär vara svenska,och tydligen deltagare i Moskwa-VM..
    Man visar enbart hennes fingernaglar,som var målade i olika färger.
    För mig som är gammal och mossig förklarades,att detta var en sympati för bögar och flator ! Kan de nu inte ta medalj vid VM får de ju inrikta sig på annan PR..
    F.ö rapporterades i tyska nyheterna,hur enormt mycket El som importeras från Sverige.Enl.samma källa kostar detta de tyska konsumenterna c:a 60/70 öre per KWH..
    Tilläggas skall att deras El-priser snart är tredubbla vårt svenska !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu snurrar det ordentligt i boetten på de svenska redaktionerna sedan Abeba Aregawi förklarat att bögeri är emot hennes [kristna] tro. :-)

      Det snurrar lite i min boett också då jag förstod att Abeba Aregawi var kristen. Jag som trodde att allt land mellan Medelhavet och ekvatorn var förlorat.

      Radera
  3. Detta "köpeguldet" känns det ingen glädje med.
    Ett svenskt medborgarskap som påskyndats fram under egendomliga former till en numera svensk medborgare som föredrar att bo i sitt hemland och att träna där under behagligare förhållande och div,andra skäl,gör att detta köpta guld lämnar en ytterst fadd smak i munnen.
    Sådan,t här förfarande undanber sig det svenska folket-så länge vi nu får finnas till- i fortsättningen.
    Katinka Glahd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan idag rapportera att jag träffat "Guldets" syster...
      Blev mäkta förvånad när just hon skulle ta de blodprov,som min läkare begärt.Allt gick till synes bra tills det hela var över.
      Då ställde hon en lite märklig fråga till mig.
      "Brokar do bloda micket"..Efter att funderat en stund svarade jag:"I Norden blöder inte vi män"...
      Om det nu var detta hon verkligen ville veta !

      Radera
  4. Hahaha-ha! En glimt från vår vardag.

    SvaraRadera