lördag 31 augusti 2013

Aftonslasket säljer mirakelstories.


En mycket lång och detaljerad historia, här i kort referat;  -

Massieh Ullah Sadigi, 19 år, flydde från talibanerna i Afghanistan och gick till fots genom stora delar av Europa, till Sverige.
Varför just till Sverige?
– Pappa sa att det är det enda land som aldrig kommer att starta krig och att det fanns en bra skola. Jag ville inte lämna Afghanistan, jag har alla mina vänner där och älskar landet. Vi var rika där. Min pappa ägde ett gym där jag skulle få jobba. Vi hade allt, nu har jag ingenting.
Nyligen fick han avslag på asylansökan och kan tvingas åka tillbaka.
– Jag kan inte återvända. De kommer döda mig, vart jag än åker i Afghanistan. 

Flyg: Kabul, Afghanistan – Istanbul, Turkiet – Aten, Grekland.
Huvudsakligen till fots: Grekland – Bitola och Skopje, Makedonien – Niš och Belgrad, Serbien – Zagreb, Kroatien – Ljubljana, Slovenien – Treviso, Italien.
Till fots, med taxi och tåg: Treviso – Milano, Italien – Nice och Paris, Frankrike – Düsseldorf och Hamburg, Tyskland – Köpenhamn, Danmark.
Färja: Danmark – Sverige.
Tåg och till fots: Malmö – Stockholm. 

Fast han hade det så himla bra i Afghanistan.......

3 kommentarer:

  1. Strålande prestation...Där kan inte dagens Triathleter ens hänga med..
    Simma sket-a 30 km,cykla 20 mil samt därpå löpa en maraton är ju rena barnleken,jämfört med vad dessa små glin klarar av !

    SvaraRadera
  2. Münchausen hade verkligen inte haft en chans mot dagens fabuleringskonst.

    Skogis.

    SvaraRadera
  3. Nä, en liten fjärt i sammanhanget,.

    SvaraRadera