onsdag 8 maj 2013

Susanne på Synsam är milt uttryckt dum-dum.

Den 22a april var jag på Synsam för att prova ut och beställa nya glasögon, de gamla var bara skrot efter bushundarnas manöver. Det tog sina timmar, dels att hitta de läckraste och diskretaste bågarna, prova synen och framför allt göra beställningen....

Nu för tiden finns det så mycket tillval och och olika kvaliteter på själva glasen så man tror inte det är sant. Varje liten uppgradering av antireflex, anti-im, förtunning, eller med förmörkning i solen, kostar tusen kronor extra. Dessutom har "tekniken" utvecklats ytterligare, och för detta har Synsam införskaffat en särskild apparatur, som  man ska stå alldeles stilla och stirra exakt rakt in i, och sen sakta röra huvudet - men inte blicken - åt höger och vänster, så att de nya underglasögonen sägs ska kunna skapas för att effektivare följa din blick.
Det här är bara blajs för att sälja på en dyrare glas. Min  försäljare, Susanne, hade uppenbarligen aldrig testat denna apparatur tidigare, därför gick allt åt helvete för henne. Mitt tålamod med inkompetenta "experter" som dessutom är extremt långsamma i huvud och rörelser är i normala fall inte stort. Men jag bet ihop.

Det slutade då med att Susanne uppgivet la alla skrynkliga anteckningar i liten hög och sa, jag kan fråga min kollega när du har gått.
Jag gick därifrån med ett inre som skrek misstroende, det är så viktigt att allt blir rätt, och är en dyrbar affär.
Men, men - två till tre veckor skulle tillverkningen ta, och jag har hankat mig fram med linser och gamla glasögon under tiden.
Igår kom så det efterlängtade samtalet med Synsam på displayen, youhhuuu!! Men, säg den glädje som är beständig.
Susanne började med en invecklad förklaring om att de nya bågarna inte kunde tillverkas med mina styrkor..... O
ch jag ställde frågan - Och detta har tagit dig dryga två veckor att konstatera??

Susanne på Synsam: - Nä, vi fick besked av tillverkaren med detsamma, men vår fax är trasig

Jag ska bespara er mina reaktioner, kära läsare.

Sverige är numera beyond bananrepublik. Ingen kan nånting längre, inte optiker, inte hantverkare, inte poliser, inte läkare, inte domstolar,inte myndigheter och framförallt inte politiker och journalister. 

PS. affären på bilden är inte min butik, men får spegla Synsams garantier mot kunden.

5 kommentarer:

  1. Fick du igen de 13000 sek eller behöll de dessa lusidorer till en ny fax?
    Hustrun lyckades bli riktigt nöjd med en optikkedja i Enköping förra året.
    Hon var dock inte ute i panik.
    Testade hur folk verkade och valde tydligen rätt.
    Jag skulle oändligt gärna skriva:hon har ju vanan inne,
    hon accepterade ju mig...
    Ja,vad behöver man " normalt".
    Snickare,VVS folk,elektriker,tandläkare,läkare,bilmekaniker,revisor,skattejurist,advokat
    Borde räcka rätt långt.
    Litet samhälle ger kanske större chans att folk skärper sig
    Lätt få dåligt rykte annars.

    Skepparn

    SvaraRadera
  2. Mina lusidorer till ny fax? Över min döda kropp, Skepparn. Funderar på om jag ska lyss till ditt kloka råd och ta mig till ett litet samhälle, just nu sitterj ag med armarna demonstrativt i kors över bröstet i fem minuter, surar, och säger trotsigt att kan jag inte få de glasögonen jag vill ha, så ska jag ta mig tusiken inte ha några...!! Som tanten som vägrar ställa om klockan två gånger om året - i ren protest.
    Men, när det gått över ska jag ta båten och bilen och åka till den minsta ort jag kan hitta, ringa i förväg, och bara tala med nån som har visat mig diplom, och kan slå mig i sten-påse-sax.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina var försiktig med råden från Skepparn,han nämnde i tidigare inlägg,att han köpt sina nya brillor hos ÖB !!
      Kolla därför innan du offrar bensin,oooommm det finns en optiker i Enköping,eller endast Skepparns inköpsställe ...

      Radera
  3. Hallå,gunstig herre!
    Jag sparar in på mig själv för att min familj skall kunna unna sig ett någorlunda värdigt liv...
    Ja, eller snarast att jag än så länge klarar mig på Ö.B nivån.
    Gäller således inte överbefälhavare nivå.
    Tack och lov!
    Killen fick ju akut sjukskriva sig efter att ha yttrat några sanningens ord om " försvaret".
    Arme sate.

    skepparn

    SvaraRadera
  4. Stolpskott finns överallt, även bland de mer etablerade varumärkena. Men jag håller med om att du kunde fått ett smidigare bemötande/eventuell kompensation efter besöket. Hade dom ine telefon i butiken ;-)

    Själv är jag jävligt nöjd med min lokala Synsambutik i Stockholm. Jag har en rätt så ovanlig ögonsjukdom, keratokonus dvs. jag måste ha hårda kontaktlinser som är "specialslipade". Mao. de kan vara svåra att få till och när det senast hände, så tvekade inte min optiker att byta leverantör/tillverkare. Kostade mig inte ett skvatt. Eller de gånger jag ringt och fått komma samma dag för att undersöka om jag fått skador på hornhinnan av linserna, har heller inte kostat mig en spänn osv.

    Sedan håller jag i princip med om att den sociala pressen på en näringsidkare torde vara större på en mindre ort. Samtidigt är våra köpvanor under förändring, så det är inte omöjligt att just denna faktor kan komma att minska framöver, om det inte redan gjort det.

    /Plutten

    SvaraRadera