söndag 3 mars 2013

Varför är etniciteten plötsligt så vansinnigt viktig?



TV 4 rapporterade idag de chockerande nyheterna om att hälften av alla utlandsfödda röstade på Socialdemokraterna i senaste valet, men när partiet håller kongress i vår är det få som får vara med och fatta beslut om partiets framtid. På listan över de 350 kongressombuden finns bara 19 utomnordiskt klingande namn. Distrikten i invandrartäta Göteborg och Stockholms stad, där många utlandsfödda är aktiva i partiet, skickar inte ett enda ombud med utomnordisk bakgrund. 

Oj, oj, oj då. FYFYFYFY.

Eller? 

Varför spelar det tvärt roll vilken etnicitet en politiker har? Vad betyder detta uppdelande i vi och dom? Betyder det att om jag kommer från Somalia, så måste jag per automatik tycka att en politiker född i Somalia är bättre för mig och min framtid än en annan politiker? Är vi alla lika, eller inte? Är inte detta TV4-tänk rasistiskt och fruktansvärt inskränkt.

5 kommentarer:

  1. Rättvisan naturligtvis........det är viktigare att det är rättvist än att det är bra.....och varför ska vi tro att den välfärd och det stöd för invandrare som vi har i Sverige skapades av kloka människor.....naturligtvis skapades det av de som inte var närvarande då....ELLER HUR??

    SvaraRadera
  2. Rättvisa för enskilda politikerwanna-bes eller för alla väljare, frågar jag mig.

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag inte, alla som någonsin beträtt svensk mark (inklusive ambassader och konsulat), ett svensk fartyg eller luftfartyg är svenskar? Hur kommer det sig att det då finns personer, enligt TV4 (satans rasister), som har utomnordiskt klingande namn? Nysvenska namn hade jag kunnat gå med på men utomnordiskt klingande namn? Jeeez (OBS! Ironi)

    OnT: På din fråga så har det visat sig att många som har kommit hit för att arbeta sig till en framtid sympatiserar med Sverigedemokraterna då de har insett att de socialturisterna ger alla utifrån kommande dåligt rykte.

    SvaraRadera
  4. Arbetande invandrare röstar på SD, men socialturisterna på S/V och MP, makes sense!

    SvaraRadera
  5. TV4 har alltså i all sin välvilja delat in oss i vi - och dom, vars namn "klingar" utomnordiskt. Att dom inte skäms.

    SvaraRadera