tisdag 12 mars 2013

Gillar du curly pommes frites?



Personliga och privata dataupplysningar är big business. När vi lägger ut våra digitala spår på nätet , kan företagen samla in dem och komma fram till vem vi är, och direkt målinrikta reklamen.
Tre brittiska forskare fick 58 000 amerikanska frivilliga till att svara på frågor om sig själv. Forskarna fick också tillgång till allt de frivilligt hade tryckt "like" på, på Facebook. Kunde det visa vilka personligheter deltagarna var?

Resultatet var slående:
Bara med hjälp av vad de hade "lajkat" , kunde de i 88 % räkna ut om någon var hetero- eller homosexuell. De gissade rätt på etnicitet i 95 % av fallen, och på religion i 82 % av fallen.
Om du till exempel gillar "curly fries" och "vetenskap" på Facebook är det en god indikator på att du har hög intelligens.
Vad du "lajkar på Facebook är offentlig information om du inte aktivt väljer att hålla det privat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar