torsdag 28 februari 2013

Stockholms Universitet - ett skämmigt och äckligt Sverige i miniatyr.

Insändare i min lokaltidning:

"Universitetet är en äcklig arbetsplats.
Jag är andraårsstudent på Stockholms Universitet. Jag tillbringar hela arbetsdagar där.Det är så äckligt på skolan att man skäms. Borde inte detta vara Sveriges flaggskepp bland universiteten? Jag ser råttor varje dag, sommar som vinter. De klättrar i träd och buskar, äter ur papperskorgarna och ur askkopparna. P vintern sandas och skottas det dåligt. 
Alla elever har lektioner samtidigt, så tusentals människor har lunch samtidigt och delas upp i fem köer till lunchställen, Som längst har jag fått köa 40 minuter, för att sedan få slänga i mig lunchen. Ta med sig lunch? Visst och stå och köa till mikrovågsugnarna som har möglande matrester i sig.Toaletterna är värst. Det finns sällan tvål eller papper. Handdukstorkarna och toalettlåsen går jämt sönder, Det stinker av urin och väggarna ärständigt nerklottrade. Jag håller mig hellre hela dagen än tvingas gå in i ytterligare ett toalettbås som det antingen är stopp i, eller som har svämmats över.

Salar och bibliotek är iskalla, att försöka hålla koncentrationen uppe en hel dag är ett skämt.
Listan kan göras milslång. Något måste göras! Ingen annan arbetsplats skulle tillåta en lika vidrig miljö. Jag uppmanar alla elever att skärpa sig, göra rent efter sig på toaletter och arbetsytor, Men främst riktar jag detta till de som står som ansvariga - varför ser vår skola ut som den gör?

 Ännu En Bitter Rapport från Reinfeldts Drömland.

2 kommentarer:

  1. Det känns som om beskrivningen speglar samhället i stort.
    Skogis.

    SvaraRadera
  2. Ja förfallet är grymt och smärtsamt från those good old days.

    SvaraRadera