söndag 4 november 2012

RES INTE TILL EGYPTEN.



Efter Mursis 100 dagar -  UD höjer beredskapen och varnar för resor dit.

Detta efter att islamisten Ayman al-Zawahir  förra veckan uppmanat alla jihadister att attackera och kidnappa västliga semesterfirare i Egypten. 

Och förresten överallt i världen.

Vi tycks irritera dem var vi än befinner oss och vad vi än gör.


Det som får mig att trilla baklänges är att det faktiskt finns naiv-sjukamänniskor som lägger sina sparade slantar på turism i ett land som vill döda dem, bara för att, liksom.Det borde ta mej fasen inte spela nån roll hur mycket solen skiner där.

Lite vett och heder i kroppen måste t.o.m svenska mänskligheten ha.





BBC telegraph

5 kommentarer:

  1. Jag har arbetskamrater som har varit och några ska resa till Egypten. Det diskuteras ibland vid fikabordet. En del av mina kamrater vet inte ens, eller vill inte kännas vid, att det har varit oroligheter/regimbyte i Egypten. Det talas om fint vatten och miljö etc. Att det åker beväpnad eskort med vid bussutflykter till pyramiderna ses mer som ett spännande inslag och ingen vill egentligen fråga sej varför det behövs. Jag suckar och drar mej undan diskussionen, det är ju trots allt mina arbetskamrater och i stort sett bra folk. Men det är inte utan att man ville se att de lyft upp blicken en aning. Jag är faktiskt orolig för att det ska hända något när de är där nere. För att inte tala om vad man sponsrar med pengar och ger fortsatt mandat för. Om jag någon gång vill diskutera det sistnämnda, den politiska aspekten, då tittar de bara underligt på mej och menar att så kan man väl inte resonera. Så jag sitter ibland där i min egen lilla bubbla och vet inte om det är fel på mej eller vad. Det svider ändå lite att inte kunna vara med i deras rosafärgade värld som just då handlar om Egyptenresor. Men som kan handla om allt annat som jag har lite andra aspekter på och det är definitvt inte bara på jobbet jag känner så.
    Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogis..Har full förståelse för dig,men sådana i Sverige uppvuxna,kan man svårt förändra. Har vid mina resor sett en otrolig mängd "frånvarande svenskar",men då alltid sett till att förbli anonym.
      Har ett speciellt minne från Syd-Amerika,där jag är tveksam till om två mellansvanskar från Örebro-trakten,kom levande tillbaka till "gnälltrakten"..
      Men som du så riktigt säger,låt dem själva uppleva spänningen.Kommer de igenom med livet i behåll...är det ju en berikning för minnet, annars för de efterlevande !!

      Radera
  2. Man tänker - att dom vågar. Men det är precis som ni säger grabbar, dom vet sorgligt nog inte bättre.
    Varför, kan man fråga sig. Stänger dom ute nyheterna, eller bryr de sig helt enkelt inte om sin livhanke?

    SvaraRadera
  3. Förstår inte varför folk vill åka till muslimska länder överhuvudtaget? Det är bättre och roligare att åka till länder där folket inte hatar och föraktar en. Åker du till Grekland, Italien, Frankrike, Spanien eller Portugal så gör din semesterkassa även lite nytta för EU, och i förlängningen dig själv.

    SvaraRadera