fredag 14 september 2012

Ögon som inte gråter ser inte.


Jag har just sett presskonferensen på SVT med de båda hemkomna leftwingjournalisterna Johan och Martin.
Andäktig väntan, värmande och välkomnande applåder och jubel, stressade journalister med taffliga frågor, viftande med mikrofoner och knäppande av kameror.

Helt oväntat drabbas jag av starka känslor.
Det är när Martin talar, när rösten stockar sig i halsen på honom, när han tystnar för att hämta kraft för att orka berätta om upplevelsen i öknen, när det han varit med om inte bara längre är ord, bokstäver, utan högst påtaglig verklighet.
Jag sitter plötsligt mellan två stolar med mina känslor.
Ju mer jag tänker ju mer inser jag att det inte finns nåt enkelt svar.

Och jag bryr mig inte längre om vad eller hur eller varför.
Funderingarna är övermäktiga.
Jag accepterar och är så hjärtinnerligt glad och tacksam för att jag är en riktig människa, drabbad av oförklarlig stark och blodfull empati.
Att älska är att närvara. Att riktigt känna för en medmänniska oavsett bakgrund.

Utan dessa tromber i mitt mellangärde vore jag lika simpel och lågt stående som kackerlackan som rånar i tunnelbanan.

Det enda jag undrar över efter presskonferensen; var höll Jan Guillou hus?



expressen aftonlognen svd

9 kommentarer:

  1. De skulle göra ett scoop om oljan i Ogaden. Vad gjorde de i etiopien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ogaden är ett område i sydöstra Etiopien och gränsar mot Somalia. Det förklara varför de var i Etiopien

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det finns säkert hur mycket dolt som helst att fundera på och gräva vidare om. Journalisterna på presskonferensen briljerade inte. Men vad vet vi om detta välregisserade SVT-moment.
    Jag lovar fortsätta leta och googla kritiskt så fort jag snutit mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina:
      Försiktigt så du inte låter dig indoktrineras av dessa vänsterextremister..De dessa berättar är lika trovärdigt,som våra "nyberikande" baaarrn...
      Sanningen är att de två är/var terrorister,som orsakade att 13 av deras s.k livvakter,nu är uppe i sitt Paradis !!
      Vore avsikten enbart att finns upplysningar om Ogaden,vore detta möjligt på normal väg,utan att illegalt ta sig in med hjälp av vapen..

      Radera
    2. Ja du Lars, både Carina och jag grips av det fruktansvärda de utsatts för men det passar tydligen inte in i din livsbild. Det var inte 13 personer som dödades; ryktet var 15 men verkligen var att 2 skadades och en av dessa avled på grund av sina skador.

      Radera
    3. Anonym:
      Nej det passar bestämt inte in i min värld..Har man valt extremism som politiskt vapen,får man i slutändan också stå för sina beslut !!
      Från min sida sett,rena löjet att befatta sig med sådana figurer...

      Radera
  4. Du är en god och kännande människa, Carina. Det kommer du alltid att vara. Jag respekterar dina tårar. Du ser människan.

    Ibland gråter även jag. För de värdiga och även för de mindre värdiga.

    SvaraRadera
  5. Det var mycket vackert sagt, anonym, jag är blott människa, och du med. Tack.

    SvaraRadera