tisdag 11 september 2012

Hjärtinfarkt? Se till att läkaren förstår ditt språk annars är du dödens lammunge.


- Utländska läkare gör flest fel på akuten i Norge.

Är du man och har hjärtinfarkt så ligger du risigt till, i alla fall om du undersökts av en utländsk läkare på sjukhuset. I en brådskande och panikartad situation är det av största vikt att man snabbt kan göra sig förstådd.
Givetvis.

Här i vårt land får man säkert inte göra sådana diskriminerande undersökningar - och än mindre berätta för människorna om dem.
Lite spill får man räkna med.

TV2

6 kommentarer:

  1. Tur att man inte bor i Norge. Här i Sverige har vi som tur är inte den typen av problem. Skogis.

    SvaraRadera
  2. Finns det överhuvudtaget plats för Svensson på akuten nu för tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har, skönt för dig, uppenbarligen aldrig varit på en akutmottagning. Där behandlas alla lika. Det är olika omhändertagandetid då man prioiterar de svårast sjuka först. Hoppas du slipper uppleva en akutmottagning även i framtiden.

      Radera
    2. Anonym(10:10)
      Du har tydligen god insikt..
      Kan berätta för dig att min,tyvärr numera avlidna hustru,kom in på akuten i ambulans med hjärtsvikt,när en av läkarna kom fram till mig och frågade:
      "Vad vill do vi ska gjoorra" ?
      "Läkaren" som visade sig vara Polack, ställde alltså i första hand frågan,om jag möjligen hade lösningen !!
      När jag svarade,"Var god hjälp henne" bad han mig komma in i ett närliggade rum..
      Här frågade han på dålig svenska:
      "E de inte bettre hon får dööö.."
      I detta nu slog jag näven i bordet och utbrast.."Jag kommer att anmäla er för mord,om ni inte hjälper henne"
      Hjälpen skedde,men "översköterskan" på akuten var mycket sur på oss två,efter att vi kommit in på en sal.
      På min fråga hur allvarligt det hela var fick jag av henne,följande svar kort..
      "Har du något du vill säga henne gör det nu,sen kan det vara för sent"
      Sedan detta mottagande har jag aldrig mer haft samma förtroende som tidígare till svensk akutvård..
      Skall kanske också tillägga,att min hustru levde flera år efter denna incident..
      Men det som skedde sitter djupt inom mig,och misstänksamheten har inte blivit mindre efter denna händelse..
      Var god att skölj nu,"Anonym"



      Radera
  3. Vi får också börja ta med hela släkten och vapen för att stå oss i konkurrensen.

    SvaraRadera
  4. Anonym, det här inlägget handlar om vilka läkare som har flest hjärtinfarkter på sitt samvete I Norge - svar de utländska.
    Inte att alla behandlas lika på akuten.

    Problemet är språket, eller snarare brist på. Och den extrema stressen vid ett akutfall med hjärtproblematik. När inget får gå fel, det inte finns tid för en enda språklig förbistring.

    SvaraRadera