torsdag 27 september 2012

Bred kampanj??? Varför det?



Tomas Lidman, Martin Ingvar, Johanna Koljonnen och Annina Rabe är en kvartett sakkunniga.
De skriver idag en lång artikel på DN-debatt, med en väl planlagd strategi för en "bred kampanj", som ska stärka "svenskarnas" läsförmåga, som är i en "oroväckande utveckling".

-"Visserligen är läsvanorna för befolkningen som helhet stabila, men det finns stora skillnader mellan olika grupper. Det går att utläsa en tydlig nedgång under senare år."

Kvartetten ser speciellt bekymrat på gruppen 15-åriga pojkar, pojkar generellt, män och lågutbildade.
Men jag är förbluffad och bekyttad över hur de fyra räddhågset tassar runt, utan att bland alla dessa många ord, våga nämna de grupper som problemet verkligen berör.
"Bred" kampanj?
Vilket erbarligt generaliserande och slöseri.
När det är punktinsatser som behövs.

OBS. OBS.
Så länge Sveriges attityd är att vi har absolut inga problem med invandringen. Allt är bara en enda stor Lycka.
Så länge kommer givetvis inga av de omfattande integrationsproblem vi har, att kunna lösas.




3 kommentarer:

  1. Det är inte bara fel på läsförmågan, många av dem har problem med ordförståelse. Antingen det rör sig om unga flickor som säger nej till överraskningssex eller gamla tanter som säger nej till enkelriktad egendomsöverlåtelse så verkar inte det gå hem hos vissa.

    SvaraRadera
  2. Jepps. men då hjälper det inte att övriga befolkningen läser Shakespear.

    SvaraRadera
  3. Håll med om att de lyckats undvika det förbjudna I-ordet med imponerande precision!

    SvaraRadera