fredag 10 augusti 2012

Asfaltsbarn har fått tuppjuck.


I sydsvenskan läser jag att mina gamla arbetskompisar, SAS´kabinpersonal,  inte får nån löneförhöjning på två år, däremot ska lönen sänkas till hälften vid två tillfällen.

Och det är klart, ett bolag som inte lyckas flyga passagerare tryggt, säkert och punktligt till en kostnad som ger vinst, måste naturligtvis se över alla sina kostnader.
Det har SAS gjort i över tio år nu.
I minst tio år har alla anställda suttit fast i den evigt gröna slajmen, man kämpar och kämpar och kämpar uppåt- men sjunker bara längre rakt ner i den svarta sörjiga dyn.

Så fort det började gå utför för SAS blev det fel på personalen, alla anställda som förut vann priser som bäst i världen, alla dom blev nu nertryckta i dojjorna, tvingades till en personalkultur som saknar motstycke. Takhöjden gick vid skosulan, på jobbet viskade vi till varandra för väggarna hade både öron och ögon, och ut åkte alla som behagade ha åsikter om de pyramider som nu var högre än nånsin efter att Janne Carlzon en gång rivit dem.
Tala om för dina anställda att dom är piss-usla, extremt för dyra och är hela företages sänke, öka på deras arbetstid och sänk deras lön vid varje avtalsförhandling, ge dem framför allt aldrig cred, utan jaga dem som om de vore råttorna i en avloppsbrunn - försök sen få dem att le och skratta hela dagen.

Mina forna arbetskamrater, i kabinen, på flight-deck och på marken, borde få ett monument rest över sig för att de trots allt detta är outstanding i världen, varje dag går de ut och gör underverk av folks vardag och lyckas ta ner både både solen och månen till SAS´fantastiska passagerare.

Fast det tycker inte signaturen asfaltsbarn:
-" De är inte exlusiva sopgubbar. De enda de gör är att springa runt med en kaffepanna sedan springa och plocka skräp med sin trolly. Luftmadrasser kallas de av markpersonal."

Såna idioter har jag träffat många i mitt liv. 
Fast jag vet att de ändrar sig, den dag jag räddar livet på dem om de drabbas av livshotande sjukdom eller hotande incidenter ombord.

11 kommentarer:

  1. Det du beskriver, Carina, är nog inte ovanligt på företagen idag. Det är för djävligt var det än är. Jag vet inte vilken skola ledarna har gått i, men det verkar som om det gäller just att trycka ner och skrämma sina anställda med nya regler och nya sätt att leda arbetet. Främst kommer det då uppifrån, från de som är högre upp i hierarkin. Regler som inte ger någon svängrum eller personlig frihet på jobbet. Allt är detaljstyrt. I många fall rent löjeväckande. Man ska följa målade linjer, ha mössa på sej överallt för att i någon hörna av lokalen finns det en vass kant man kan stöta huvudet på. Det finns regler om hur man ska gå in och ur fordon. Förmännen tvingas hålla morgongenomgång om någon idiotisk "dagens tema", som har bestämts av fabrikschef med flera. Skulle någon protestera över vansinnet så kommer standardsvaret. Gillar du inte reglerna så passar du inte in i organisationen = avsked. Resultatet blir en oengagerad personal som ser att chefer fullständigt skiter i dom. Det skrivs fina personalpolicys som möts av hånskratt när de hängs upp. Det är inte en siffra rätt på det papperet. Det är så illa att om någon skadar sej, såvill företaget inte att man stannar hemma. Då kommer man med i en statistikkolumn som inte är bra för företaget. Folk med brutna ben eller stukningar, hämtas i taxi och får sitta av tiden med nonsensjobb. Det mer handfasta och realistiska skyddsarbetet får stå tillbaks. Det kostar oftast mer pengar. Det blir också att fler och fler struntar i företaget och i vissa fall blir allt fler handlingsförlamade för att ingen vågar göra något. Det kan ju bli fel. Så är det tyvärr på allt för många företag i dagens Sverige. Klara paralleller med "företaget" Sverige. Jag i alla fall, är djupt bekymrad över hur det är ställt, både med företagandet och med samhället idag. Skogis.

    SvaraRadera
  2. SAS lyder tyvärr under skandinavisk jantelag. Norrmän och danskar kallar det "Svensk AlleSammans" och av ren avundsjuka har de gjort Köpenhamn till nav för SAS. Ren idioti eftersom Sverige har nästan lika mycket export som Danmark och Norge tillsammans och då exporterar både Danmark och Norge olja och naturgas. Arlanda ska naturligtvis vara navet i SAS.

    Problemet med SAS är [de otaliga danska] fackföreningarna som strejkar allt som oftast men det åtgärdas lätt som sagt med att flytta navet till Arlanda.

    Vad SAS kabinpersonal beträffar så finner jag dem professionella, serviceinriktade och trevliga. Inte "professionella" på det sättet som vissa av kommentarerna önskar men de kan väl i så fall besöka vissa kvarter i Hamburg eller Amsterdam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du att SAS personal skall besöka "vissa kvarter" i Hamburg och Amsterdam? Vilka kvarter? Varför skall de göra det?

      Radera
    2. Kommentarerna var i detta fall kommentarerna till artikel som Carina refererade till (och även citerade delvis). Läs kommentarerna (om de finns kvar) så tror jag att du förstår.

      Radera
    3. Tänk vad jag missförstår saker och ting. När jag läste Argus inlägg trodde jag i min enfald att han menade, att det var de som önskade att SAS kabinpersonal var "professionella" på ett annat sätt än de nu är, som skulle besöka sagda "vissa kvarter". Inte att det var de SAS-anställda skulle göra det. Skogis.

      Radera
  3. Jag la in dig på min blogglista Mvh Svensson :)

    SvaraRadera
  4. Det är en dyster bild av arbetslivet, På SAS och säkert många, många fler (de flesta?) arbetsplatser som Skogis och jag målar upp. Och eftersom jag gick ifrån min arbetsplats i förtid så rak i ryggen efter många års total lojalitet, kan jag säga att det har aldrig varit fel på de noga utvalda anställda. Däremot på ledarskapet, så många usla chefer redan sen Jan Stenbecks tid som inte gjort annat än hållit fast i sina skrivbord och levt som om de jobbade på tillväxtverket. Och hur "proffsiga" de var när de stod där på scen med öronsnäckor och rajerade över våra huvuden, de ville inte ha med sig några "yes, but-ters" utan bara "why not-ters!!"

    Vilket jäkla larv,
    Kul Svensson! Jag gillar dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har Jan Stenbeck med det hela att göra. Mig veterligt har han inte varit inblandad i SAS. Menar du kanske Jan Carlzon? /Persson

      Radera
  5. raljerade ska det stå förstås.

    SvaraRadera
  6. Ja, Argus du har uppfattat situationen helt rätt, snälla (läs dumma) svenskar och norrmän har företaget kunna klä av på bara skinnet, medan de tuffa och starka danskarna nästan gått oberörda ur kris efter kris efter kris. De har sitt vapen mot ledningen som vi andra saknade.
    En gång åkte Mats Jansson (suck!!)till Köpenhamn för att sätta ner foten och varna dem, om de la ner jobbet så skulle huvudstadstriangeln få beflygas med bara norsk och svensk kabinbesättning. Ja jäklars vad han tog i med dem!!!!
    Sen åkte han hem till Stockholm med byxorna nere.
    Danskarna gick med på att återgå till arbetet OM de fick behålla besättningen på storstadstriangeln!!!
    Hallelujah för svenskt ledarskap.

    SvaraRadera
  7. Sorry, Jan Stenberg, såklart!
    Inget ont om Jan Carlzon, eller Jan Stenbeck.

    SvaraRadera