tisdag 31 juli 2012

The riddler Lars´ svåra gåtor/del II.


Denna händelse som borde skrivas in i alla historieböcker,skedde för drygt 50/60 år sedan i kungadömet Sverige..
Året kan jag inte exakt minnas,men det var ett märkesår,och på landets alla mynt präglades årtalet in..
Själv är jag i sammanhanget unik eftersom förutom mig, endast fyra(4)andra svenska medborgare,kunnat uppnå den positionen jag förärades med,under detta korta ögonblick..
M.a.o ett litet steg för Månsson,men ett stor(men kort) för mänskligheten..
Händelsen utspelades på landets baksida,och i den då ännu o-mångkulturella storstaden.Alltså vid den tid då en Skåning betraktades som en utlänning på orten..
Detta var kanske också orsaken till,att slutet avlöpte lyckligt,för vem skulle angripa en skånepåg !!
Det historiska ögonblicket inträffade en lördageftermiddag inomhus..
Ja,nu får det räcka med ledtrådarna för i kväll.Kom nu med förslag till lösningen !! 

27 kommentarer:

  1. Har under natten blivit en aning ödmjukare och vill därför tillägga,att det var under 1900-talet "vi fem (5)" har,om än på olika sätt, klarat av att uppnå detta,men i mitt fall unika skeende!! Före oss fanns några men har inte räknat dem..Efteråt har endast en nått samma höjd som mig !!Händelsen har inget med sport att göra !!

    SvaraRadera
  2. Jag tänker.
    Snackar vi Stockholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skedde i Stockholm,vore omöjligt på en annan plats i landet !! Som tidigare sagt mitt på eftermiddagen..

      Radera
  3. Nja, du får nog ge lite mer Lars, alldeles för svårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skedde i samma del av stan,som du en gång "råkade" komma i fel färdriktning !! Eller om det nu i dit fall,var en Gågata !!
      Min unika händelse,skedde dock på ett högre plan under värdigare former...

      Radera
  4. Lars fy för vad svårt men jag tänker mig att du kanske träffade på kungen i slottet eller nåt sådant, kanske du hjälpte honom med en dörr som gått i baklås och när du gör det så kommer vakterna och när de hör ditt vackra vilda tungomål så inser dom att det är fridens lijor, endast en liden påg från Skåne och helt harmlös och fredlig.Trind o gla.
    Jag kan inte hitta del ett och hade jag det då hade jag knäckt den.

    Eva-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skall tydligen till en Malmö-bo för att lösa gåtan..Det bränns Eva-Marie...Men dörren och baklåset är en aning fel...För övrigt skulle jag vid det tillfället,inte ha nedlåtit mig till sådana trivaliteter...

      Radera
  5. Alltså, jag var inne på högvakten, eller en händelse i anslutning till det. Sen spånade det iväg lite väl vilt. Nästa gissning. Kanonkung, det är väl både snabbt och högt om elevationen står rätt. Jag får nog återkomma, känner jag. Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpa på Skogis.."Kanonkung" Ha,ha,haaa..

      Radera
  6. Jasså minsann, det rör sig om nåt som hänt på kungliga slottet?
    Få se nu, nån gång på 1950-1960talet kom en då rätt mager skånsk yngling till Stockholms Slott för att prisas som den ene av fem som förärats titeln svensk mästare i luffarschack!

    SvaraRadera
  7. Hahaha-ha har du inte glömt mina skämmiga irrfärder på Västerlånggatan?
    http://soldatmamma.blogspot.se/2010/12/idag-var-jag-var-helt-malplace-i-dubbel.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej,den glömmer man aldrig,du kommer kanske ihåg varför ?? Liknande har ju också passerat för den "bäste"... dock med eskort såväl framför som bakom !!
      Till slut ett litet tips till dig,när du nu funnit ut G:a Stan.Det hela var kungligt !!

      Radera
  8. Luffarschacksmästare, var det rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förslaget..Men ger dig inga pluspunkter..Tänk i stället på,att jag tillhör landets pro-royalister !!
      M.a.o bättre upp !! Eva-Marie o. Skogis ligger bättre till ...

      Radera
  9. Antagligen inte Svensk Mjölks Guldmedalj från Konungens hand. Kanske något liknade? Skogis.

    SvaraRadera
  10. Bättre upp Skogis..Har ju skrivit att jag är unik.Att få kungens hand har väl 10.000-tals,fått under 1900-talet !!Men det skedde i royala lokaler...

    SvaraRadera
  11. Talar vi om Gustav den VI:e ?

    SvaraRadera
  12. Du fick nåt slags medalj?

    SvaraRadera
  13. Nej i slottet har jag aldrig fått någon medalj...Men jag har besökt en viktig sal...och då skedde denna oförglömliga händelse !!Av en ren tillfällighet..
    Tyvärr ser det ut som om jag får ta denna unika händelse med till himmeln eller..

    SvaraRadera
  14. Tusen tankar virvlar runt. Inte en enda vettig. Du var på besök på slottet. Som turist eller med ett ärende. Träffade oförhappandes på dåvarande kungen, eller någon i hans familj. Han dubbade dej till riddare av någonting medan hans livvakter oroliga såg på. Men, eftersom du var skåning slappnade de av och ni hade en snabb trevlig pratstund med de höga potentaterna.
    Jag tror banne mej att det är dags att gå och lägga sej, det känns som om man har fått ett svårartat hjärnsläpp. Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej kungen var inte där just då,därför tog jag tillfället i akt..Men du är väldigt nära nu Skogis..Den bäste tills nu..Har du varit i slottet,så tänk efter vad det finns för salar..

      Radera
  15. Det måste vara rikssalen, och riksdagens högtidliga öppnande?

    SvaraRadera
  16. Men innan kungen kom, så passade du på att göra nåt helt unikt?

    SvaraRadera
  17. Du satt dej ner på tronen eller kungastolen eller vad som nu finns. Jag har aldrig varit där och har ingen aning hur det ser ut och vad som finns. Du, Carina, kan kanske bättre. Skogis.

    SvaraRadera
  18. Ja jag har suttit på Sveriges Tron..
    Under en kort stund efter innre övertygelse, besteg jag podiet och satte mig tillrätta.. Blickade ut över Tronsalen och såg en enda undersåte.Kort därpå kom en anarkist in iklädd uniform,och krävde min avgång..Denne republikan var rasande..
    Eftersom jag inte ville att ett inbördeskrig skulle uppstå, beslutade jag att avsäga mig Kronan,lämnade denna kvar på stolen,samt abdikerade..
    Före mig har som bekant Oscar,Gustaf V o.VI,samt efter mig Calle XVI också haft sina bakre delar på stolen..Men jag är den ende som inte finns upptagen i regentlängden. Sett ur Skånsk synpunkt vore ju detta på sin plats !!

    SvaraRadera
  19. Pratar vi Drottning Kristinas silvertron, Rikssalen, Stockholms slott?

    Jag saknar Riksdagens högtidliga öppnande i Rikssalen, Voss paradmarsch, Karl XI drabanter, taburetterna, tvåkammarriksdagen, det strikta tjänsteansvaret... Kort sagt allting som var innan moraset.

    http://www.youtube.com/watch?v=d61uXhwsshg

    SvaraRadera
  20. Yeesss! Äntligen kan jag gå i säng. Skogis.

    SvaraRadera