lördag 28 juli 2012

Club des Chefs des Chefs,


denna förnäma förening startades för 35 år sedan och har runt 20 medlemmar. Alla lagar mat till världens makthavare, och vet allt om de mondäna kulinariska preferenserna.
Så till exempel har de smygavslöjat att Fracois Hollande inte tycker om kronärtskockor.
Däremot älskar Hollande ost, vilket Monsieur Sarkozy helst avstod.
President Obama avskyr rödbetor, men Prins Albert av Monaco äter gladeligen allt - utom inälvsmat.

Själv älskar jag mat.
Om den är vällagad på bra råvaror.
 Utom lutfisk, aladåb, grisfötter, fisk med små livsfarliga ben i, djur som hängt lik på min uteplats med sin mjuka päls, eller vackra fjädrar kvar, och halalslaktat kött.


Och så tror jag inte Obama nånsin serverats riktigt hemlagad pytt-i-panna, eller biksemad som det heter på danska, med stekt ägg - och rödbetor!!


NRK

16 kommentarer:

  1. Pyttipanna, bland det bästa som finns. Hade alltid denna rätt för att testa vägkrogar. Bra pytt = bra krog. Även, dåliga fabrikspotatis = dåligt matställe. Kanske ett väl grovt filter, men ändå en fingervisning. Det ska då ändå sägas att jag är verkligen ingen finsmakare. Men en viss standard ska det ändå vara. Sen tror jag att jag kan hålla med dej om din lista på sånt man inte äter. Fast lutfisk är riktigt gott... om man skippar lutfisken och tar en torsk i någon form i stället. (fisken , alltså). Kokt potatis, skånsk senapssås, smält smör och någon kokt vitfisk. Det är inte dumt alls. Skogis.

    SvaraRadera
  2. Mmmmm lutfisk och snart är det dags för kräftor och sedan surströmming mmmmmmmmm
    Eva-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va f-n nu dau,har du ente nuktrat till,eller är du vannskadad,sen baded i gaur ve Ribban ?
      Fick du vanni örad ??

      Radera
  3. Surströmming är jag mycket försiktig med, dvs. sådan äter jag inte alls. Det bottnar nog i och med att jag blev "vaccinerad" som mycket ung. Jag slog en spik i en starkt uppsvälld surströmmingsburk utan att då veta vad det var. Blev helt nersprayad av lagen som fanns där under hög tryck. Det tilltaget renderade mej portning och utfrysning på flera ställen innan den hårt sittande doften var försvunnen. Dock fick jag lov att komma in där hemma. Fast familjen höll en märkbar distans till mej. Det tog ett tag innan min omgivning slutade vädra kring min person. Det är kanske med surströmmingen som med lutfisken. Det är tillbehören som är godast. Ytterligare en vinkling. Det är kanske som med doftande Dansk ost. Luktar skumt(skunk?), men smakar desto bättre. Skogis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogis:
      Men det är av misstagen man lär sig,och med åren blir man allt klokare !!
      Äter gör jag nästan allt,vilket också märks av omfånget..Men onda människor påstår,att det kan bero på min speciella smak för "tysk bir"Den sista f.ö något av det bästa,som uppfunnits på jorden i modern tid.(Gebraut nach dem deutschen Reinheitsgebot 1528)

      Radera
  4. Ingen av potentaterna som åt fiskpinnar?

    /Plutten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plutten:
      Jo,min mor hade på sin tid en katt,som gärna åt dem ...

      Radera
  5. Men! Vilken traumatisk upplevelse, Skogis, du lär vara den enda i världen som duschat i surströmingsspad. Såg för mig hur det är skulle kunna vara ett mäktigt vapen för polisen vid stenkastarvänsterns attacker. Bara att duscha, och inte ens behöva ropa "skingra er!"!

    Instämmer helt med att det är tillbehören som oftast är godast, skulle lätt kunna frestas av den vita fisken med smält smör och riktigt hemrullad skånsk senapssås (ser mamma framför mig från barndomen, med morteln, kulan och tårade ögon). Älskar också riktigt hemgjord krämig vaniljsås med tillbehöret skånsk äppelkaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa..äpplekaga e gott Carina..Det va lenge sen ja åd en sån,men nu när du sär de,ska ja gjorra en sån.Vaniljesaus har ja i skabed..

      Radera
    2. Riktigt "vätsked" (inte torr) äpplekaga med en vaniljsås man nästan kan skära med kniv. Det är min liv o kniv hur gott som helst. Skogis.
      PS. Den här bloggen har emellanåt utvecklats lite grann åt livsnjutarhållet. Inte helt fel i det här samhällsklimatet, tycker jag.

      Radera
  6. Fyrkantig fisk är nog något som dessa chefs de chefs inte har receptet på, Plutten, dom har kanske missat nåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi två verkliga "Chefs des Chefs" som lagar just - fiskpinnar (eller snarare fiskpinne). :-)

      (Hittade tyvärr inte det ursprungliga klippet.)

      Radera
    2. Och så kanske länken?: http://www.youtube.com/watch?v=1rd-pJUCYMY :-)

      Radera
    3. Med anledning av dina fiskpinnar,kan jag skryta med att i TV,ha sett hur man i Japan framställer "inhemska" räkor..
      Genialiskt stoppar man in all form av fiskavfall i en kvarn,och huxflux kommer det ut rosafärgade räkor i andra ändan..
      Nu vet jag inte om dessa var avsedda för export,eller om de förtärdes inom landet !!

      Radera
    4. Modern matindustri. Det går nog till på liknande sätt över hela världen. Man får antagligen i sej mer sådan mat än man egentligen vill veta. Fiskbullar, sammanpressat kött, färdigmalen importerad färs, mycken halvfabrikat, listan kan göras lång. Skogis.

      Radera
  7. Argus, det som kockarna kastar på golvet, är det detta som ska bli till Lars´japanska räkor??
    Skogis, ibland är det bäst att inget veta.

    SvaraRadera