onsdag 20 juni 2012

Mammas Landskrona är Helsinborgsfamiljens svarta får.


De nordvästskånska kommunerna har länge samarbetat inom en rad olika områden.
Nu bäddas för nordvästskånes framtida samarbete, initiativtagarna vill att denna samverkan ska "upplevas som en sammanhängande stad och vara en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner".
 Ett steg på den vägen är det gemensamma externa varumärket, "Familjen Helsingborg".
Men. Landskronas politiker kinkar fisförnämt och vill inte vara med:

-"För oss är det viktigt att framhålla  vars och ens identitet. Landskrona är det varumärke vi känner att vi vill stärka och slå vakt om".

Stärka Landskronas befintliga varumärke??!!??
Skämtar Stranberg med mig aprillo?

Att de ens får vara med i en förening som kallar sig tolerant förundrar mig.
En stad där allt svenskt föraktas och  inte tolereras.


HD



8 kommentarer:

  1. Eftersom jag har förmånen att bo i Skåne,följer jag också på nätet och i gratistidningarna(som stoppas i min brevlåda),vad som händer och sker i detta "ärans och hjältarnas" landskap.
    Undrar om inte Landskrona trots all misär,har en klokare skara styrande,eller rentav jämbördiga..
    Senaste nytt från Helsingborg är en uppfinning av Folkpartiet..Deras företrädare söker nu konkurrera med Miljöpartisterna..Senaste motion var att staden med stort H,skall låta bygga hissar för cyklisterna.Grund för detta behov, anser FP vara att det är backigt och blåsigt i stan !!
    Själva grundideèn blir då att cyklister enbart behöver trampa nedför backen och i medvind !
    Alla ideèr är ju bra utom de dåliga..och varje stad får de politiker man förtjänar !

    SvaraRadera
  2. Denna lysande idee med FP´s förslag,blir jag inte loss i mitt hjärnkontor..
    Hur ofta har man inte funderat över detta i sin cykeldrivna ungdom.Alltid motvind och mestadels backe uppför !!
    Ju mer jag funderat över denna kommunalpolitiska tanke,ju mer inser jag,att det efter Einsteins E=mc2,måste vara den största av alla tankegenier,som sett dagens ljus under senaste 100-åren...
    Nu har äntligen Helsingborg och Sverige,en uppfinning som lär sätta dessa namn på kartan,för evinnerliga tider!

    SvaraRadera
  3. Jag är född för sent. Definitivt. Den eviga motvinden så när dödade min kärlek till Skåne när jag varje sommarlovsmorgon cyklade 45 minuter till växthuset där jag jobbade. Och trot eller ej - varje eftermiddag när jag skulle cykla hem hade vinden vänt till motvind igen. Dag efter dag efter dag.
    Det måste vara detta fenomen som inspirerat Helsinborgs egen fantasifulla OppfinnarJocke, tänk vilka mirakel han skulle kunna uträtta i världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fartvinden, Carina, fartvinden. Du cyklade för snabbt. ;-)

      Radera
    2. @Argus
      Men nog är det förargligt att man"trampat"på denna jord så länge,och inte själv tidigare kommit på denna geniala idè..
      En cykel-lift,liksom i alpernas snövärld !!
      Sen bär det bara utför och med fartvinden i ryggen..

      Radera
  4. Minnes I icke Äppelkriget och Hasse Alfredssons egen cykellift.

    SvaraRadera
  5. Argus, du är ett geni, äntligen en förklaring - när jag axade stod blixten still.......

    Olli, vad du minns. Såg filmen, men har så kort minne, glömmer filmer, böcker, i princip när jag slutar läsa eller går ut från bion, om det inte av nån speciell anledning gripit tag extra hårt. Som tex filmen om John Lennons liv.

    SvaraRadera
  6. Den svenska och västerländska toleransen, in absurdum, bäddar för dess raka motsats.

    SvaraRadera