måndag 21 maj 2012

Tänk om!


Två tonåringar som ingen av dem gått ut gymnasiet blir gravida.


I efterdyningarna av barnets födelse blir det blir kärvt för dem, den unga mamman får inte gratis gymnasieutbildning eftersom hon nu fyllt tjugo år, och de tvingas bo i en friggebod utan vatten.
Friggeboden ligger på mammans tomt, och finns hennes hus på samma tomt kanske de kan få låna vatten där?

Debatten sägs handla om att "samhället krossar unga föräldrar."
-Vad tycker du att samhället har gett för signaler till dig frågar Metro den unga mamman:
-"Det är en väldigt tydlig signal. Att det inte är viktigt för samhället att jag får ett fungerande liv. Att det inte är av särskilt hög prioritet för samhället att jag ska kunna försörja min familj. Att de skiter i mig."
? ? ? ? ? ?
Jag har aldrig tagit ett enda steg i mitt liv utan att det haft konsekvenser för mig.
Hur kom "samhället" att bli den som med kraft ska ta alla konsekvenserna för det unga parets val att så tidigt skaffa barn?
Jag önskar den lilla familjen lycka till, men glöm "samhället"!
 Att bli vuxen på riktigt innebär att ta ansvar för sig själv, och inte sitta passiv som ett offer för de omständigheter bara man själv kunnat påverka.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar