torsdag 10 maj 2012

Dags att vi reser oss.

En rapport från Heathrow visar att tullen rutinmässigt stoppar och undersöker vita flygpassagerare för att korrekt "jämna ut balansen" med andra etniciteter.
Och när securitypersonalen sökte efter olagliga gods på Gatwick valdes vita passagerare ut för att undvika  etniska minoriteters diskrimineringsanmälningar.
Vita valdes alltså ut, utan annan anledning än sin vita hudfärg.
Med andra ord diskrimineras vita.
Var, undrar jag, finns den politiska vreden?

För.
Det är väl ingen som tror att detta bara händer i London, i denna ängsligaste och äckligt korrektaste av världar.



4 kommentarer:

  1. Bara för att "Sven" och "Lena" inte kalsongbombat ännu behöver det inte betyda att sannolikheten är lägre än för "Ahmed" och "Melike".

    Äsch, jag tramsade bara precis som personalen i säkerhetskontrollen.

    SvaraRadera
  2. Jag menar inte att personalen tramsar.
    Däremot att de använder fel metoder i sitt arbete.
    Här handlar det om mycket allvarliga saker, i vissa fall liv och död, då måste målet vara att förhindra detta.
    Inte leka PKleken och kryssa för lika många av varje sort bara för att.

    SvaraRadera
  3. Här har vi orsaken: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/flygbolag-liten-flicka-terrorlistad_7190097.svd

    SvaraRadera
  4. Jag antar att det är massor av "intelligence" bakom arbetet att försöka förhindra katastrofer som 9/11 där oskyldigas liv är target.
    När det blir såhär fel är det förstås helt galet, men jag ser det som att det är som att bli fångad på bild när polisen letar bankrånare - det drabbade mig men syftet var till syvende och sist gott.

    SvaraRadera