tisdag 17 april 2012

Nu är råttet mågat för Karin Magnusson.

Karin Magnusson är chockad:
-"I fjällen gör vita människor vita saker tillsammans. Både engelska och ryska och otippat nog franska hörs under en påskvecka i Åre, men ingen förorts­svenska som från Kista eller Tensta. Göteborgskan är ädelgöteborgska, inte som den talas i Bergsjön."




Karin Magnusson har grymma panikångestattacker och svår PK-abstinens, vad ska hennes vänner hemma tro om henne!?!Som om hon är nåt slags rasist eller är ursvenskt främlingsfientlig.
Hur ska hon våga åka hem och berätta för grannarna!
Och barnen! Deras betyg kommer ju att dala till botten, om barnen berättar att föräldrarna tagit med ungarna och gjort okorrekta vita saker med vita nazister.
Men vänta nu:

-"Så plötsligt bryter något av.
På väg ner för Röde orm passerar jag två tonårs­killar som får, vad det ser ut som, sitt livs första skidlektion. De vinglar och ansikt­ena växlar mellan panik och skratt. De kanske har kommit till Sverige själva, jag vet inte. Deras kläder ser ärvda ut och de rör sig inte med den självsäkerhet som pengar och nedärvda rättig­heter ger."

Puuuuuuuuuuuuuhhh.
Magnussons är räddade.
Ett alibi för semestern !
Två riktigt goda glada sympatiska skrattande osjälvsäkra människor, fattiga och i ärvda kläder!
Vad underbar semestern blev helt plötsligt......

3 kommentarer:

  1. Överdrift kan leda till rent löje...
    Hur länge skall man orka politisera allt som sker,och då på ett mångkulturellt korrekt sätt..
    Nja,själv ler jag i min ensamhet över dessa nya efterträdare till "Astrid Lindgren,Bröderna Grimm m.fl."
    Troligen är jag inte ensam om att dra på smilbanden,åt deras försök inom sagoberättelsens värld,som för dem alltid slutar i en ren smörja !!

    SvaraRadera
  2. Kom inte och säg att det inte finns fördelar med snö och kyla.

    SvaraRadera
  3. Jag börjar nästan gilla vintern i Åre.

    SvaraRadera