torsdag 2 februari 2012

NÄÄÄÄ! Kan själv!


SVT: Smarta hem och talande kylskåp kan vara en verklighet inom en snar framtid. Och snart kan även mobilen att styra det mesta i hemmet.
Nu har en forskare på Umeå universitet använt sig av den här smarta tekniken för att göra det möjligt för till exempel dementa att bo kvar hemma längre.

? ? ? ? ? ? ? ? ?
"Mamma" med sig tills man dör?
Stäng kylskåpsdörren. Släck lyset. Låt inte kranen rinna.
Och.
-"Nu Carina, har du ätit tillräckligt för idag - dags att gå och lägga sig!"

På sig själv känner man andra, så jag är övertygad om att det kommer att komma en helt ny våg av trotsålder.
Nu i 85årsåldern.

6 kommentarer:

  1. Tja
    Om det sägs med en vän och vänlig kvinnostämma
    Med rätt dialekt...
    Märkte till min fasa att komvuxläraren från joe hills hemstad nästan pekade ut henne i oktober i
    svd ( Berglin)
    Då skulle jag nog glatt lyda

    jungman jansson
    igen

    SvaraRadera
  2. Kom att tänka på annonsen:
    "TILL SALU.
    Nationalencyklopedin –
    Sveriges största uppslagsverk
    Utmärkt skick till högstbjudande.
    Behövs inte längre, gift mig, frun vet allting."

    SvaraRadera
  3. Hustrun fena på svensk stavning och grammatik
    Släkt med herr nationalskalden Runeberg som hon är
    Det unnar jag henne!
    Men hennes d-a uttal av sje-ljudet
    Man får taga det onda med det goda...

    Fortsatt Jungman Jansson idag

    SvaraRadera
  4. Det gäller att se allt från den positiva sidan. Min man har omåttligt roligt åt mina skorrande skånska "R", och vrider sig åt att mina söner bar "kåt-byxor" när de var små.

    SvaraRadera
  5. Om hustrun är släkt med Runeberg så lär sje-ljudet vara ett tje-ljud?

    Fänrik Ståls sägner (J L Runeberg 1848) gäller än?:

    "Att störta denna jätte ned var mer än arm förmått,
    Och ständigt var hans närmsta man hans skygd mot andras skott;
    Dock djärvare blev fienden, ju mer hans hopp bedrogs;
    Då syntes Sandels med sin flock och såg hur Duva slogs.

    "Bra, bra", han ropte, "bra, håll ut, min käcka gosse du,
    Släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!
    Det kan man kalla en soldat, så skall en finne slåss.
    Fort, gossar, skynden till hans hjälp! Den där har räddat oss.""

    SvaraRadera
  6. Utmärkt,käre Argus
    Den svenske A?
    Dahlin från Halland;Den Svenske Argus
    Nästan svenskt
    Mer än 30 år i alla fall.
    Ja, Sandels var bra i Finland
    Mindre lyckad 5/7 1809 vid Hörnefors
    Pardala,ja
    Skålade för hans chef ( efter 21/8 1810) idag
    Armagnac från Gascogne

    God natt
    Jungman Jansson

    SvaraRadera