lördag 26 november 2011

NK sabbade min nattliga jultradition.


Till alla mina läsare ute i landet, varav de allra flesta nu finns i
1.Stockholm 2.Goteborg 3.Malmo 4.Linkoping 5.Orebro 6.Karlskoga 7.Uppsala
8.Borås 9.Karlstad 10.Borlange, ska jag nu berätta att jag just kommit hem från den traditionella jul-natturen till Stockholms City.
Lagom mycket människor, ingen stress, ingen press, en kokt med bröd, en Pucko och så NKs julskyltning.
Vackert kan jag säga.
Men.
NK, NK, NK.
Detta går ju inte.
En jultomte ska vara vacker och se mysfarbroderligt snäll och plirig ut bakom sina glasögon, håret ska krullas av silverlockar,och luvan ska vara av rödaste sammet och pälsbrämmad. Precis som på bilden.
Abstrakta fulnissar och en tomte i långkalsonger på cykel, med huvud som en TV.
Icke sa nicke.

Han lyckades i alla fall skrämma slag på Zäta och Zudden, som dessutom var i stan för första gången i livet.
Fy skäms NK-Tomten.

6 kommentarer:

  1. Carina:
    Var inte denna "julskyltning" avsedd,att söka provocera oss ur purbefolkningen...För egentligen borde ju denna gamla mossiga sed, avskaffas i vårt moderna invandrarland !!
    Tänk efter hur alla nyanlända såras,när en Lucia tågar runt och sjunger kristna julsånger.
    Inte för att jag tror,att de får en form av hemlängtan.Men att man kan känna sig kränkta när man ser oss "barbarer",(mitt i vintern) fira årets största familjefest,är jag övertygad om.
    Men strunt i det,vi som har förmånen att bo i södra delen av landet,kan ju lämpligen åka till Tyskland och uppleva en riktig adventstid...med allt vad denna tillhör..Så har jag för avsikt att göra redan nästa vecka !!!

    SvaraRadera
  2. Hej Carina, jag föredrar den lite gråare varianten. Den lite tvära och arga som blir snäll och gla när man ställer ut gröten.
    Men det kommer väl en dag då hans huvudbonad är en fez istället för luva.
    Vi och våra traditioner skall suddas ut.
    Ha det gott Carina och Lars nu skall jag fortsätta advenststäda och plocka fram mina små nissar.
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  3. Dagens bekännelse av Plutten. Jag har aldrig druckit en Pucko! Nu vart ni chockade va.

    /Plutten

    SvaraRadera
  4. Då har du inte en aning om vilken mysstund jag hade vid korvkiosken pilutta dig, Plutten!

    SvaraRadera
  5. Plutten:
    Har inte sett dig sedan länge här på bloggen..
    Trodde faktiskt att du var på Ishockey i dag !!
    Förresten tjuvfirar jag julen lite redan i kväll,hoppas du förstår varför !!

    SvaraRadera
  6. Hehe, jag misstänkte att den passningen skulle komma. Men det bjuder jag på. Hoppas julfirandet smakar bra.

    /Plutten

    SvaraRadera