tisdag 1 november 2011

Don't patronize me, SVT!


SVT´s nyheter sänder nu dagligen en serie om migrationen i Sverige och världen.

Jag sitter där efter middagen, belåten, nöjd, med en kopp kaffe och ett saftigt vackert äpple i prydliga skivor, levande ljus på bordet.
Jag sätter på nyheterna på TVn.
Jag är vuxen, klok, en hyfsat bra människa med egna tankar, egna idéer, egna uppfattningar grundade på livsvisdom och erfarenheter.
Då kommer SVT med sin specialare.
Som vill få mig att se världen som de ser den.
Jag känner irritation till att börja med - är för vuxen att serveras andras sanningar och förväntas svälja.
-"Det är fint med invandring, arbetskraftsinvandring, utan den skulle vi svenskar vara ett skämt till och med i Grekland."
Jag ser bilder från en läkarmottagning där läkaren stolt bröstar upp sig och säger, har har vi inga svenskar som arbetar, bara en tyska därborta.

Jag känner ilskan, någon klappar mig på huvudet, och vill få mig att tro att dessa fantastiska arbetssamma människor i yrkesgrupper som vi behöver, för "vår åldrande befolkning", är representativ för "invandrare" i Sverige.
I wish.
Och om jag inte köper bilden av Sörgården, ja, då är det jag som är dum.
Jag behöver spy.
Och jag byter kanal.

8 kommentarer:

  1. Släng ut TV:n...

    /svenssongalaxen

    SvaraRadera
  2. Kan man inte bara be att få slippa de svenska "utbildnings"kanalerna?

    SvaraRadera
  3. Och allt beror på att Läkarförbundet gör allt för att hålla nere antalet utbildningsplatser på läkarutbildningarna för att hålla upp lönerna. Utbilda det dubbla antalet så slipper vi fundera på vad doktorn sa?

    SvaraRadera
  4. Politikerna är för slipade för sitt eget bästa.

    SvaraRadera
  5. Undrar om de som beslutar om dessa program på allvar tror att andra än redan sörjande tar åt sig någonting av dessa statliga uppfostringsprogram?

    Jag tittar på dem med stort nöje faktiskt, de är så propagandaupplagda så de är ju riktigt komiska.

    SvaraRadera
  6. Ja du Carina jag såg också och undrade om dom lurar någon? Jag tror inte det.
    En patient hade ju liite svårt att förstå doktorn men oj så brrraaa med dessa utländska läkare som riktigt kan läka oss, vårda oss, rädda oss och nu skall vi gapa och svälja fast jag spyr snart.

    SVT, vad sysslar dom med!? Tror dom att hela den svenska befolkningen är dumma i huvudet?

    Jag tycker mig märka att det blir mer och mer av "uppfostrings TV". Om man besöker sjukhus eller vårdcentral träder man in i verkligheten och där vaktar väktare för "svenskar" har blivit tokiga.

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  7. Indoktrinerings-TV, har aldrig lyckats, kommer inte att göra det denna gången heller! Tvärtom!

    Kalleman

    SvaraRadera
  8. och jag håller med som vanligt,hälsningar från finlandssvensken Kim som snart blir galen he heh

    SvaraRadera