tisdag 11 oktober 2011

Sunnyhoney!


"Årets vinter kan bli mildare än de senaste årens köldchocker i norra Europa."
ThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyou, pusspusspuss.
Det är den ultravioletta strålningen från solen som påverkar vinterns klimat på det norra halvklotet, enligt nya rön. När solens aktivitet är låg - som under de senaste åren - minskar UV-strålningen. Då blir det kallare i norra Europa och USA och varmare på Grönland och i norra Kanada.
Men i vinter verkar det som om solen ska piggna till ordentligt.
ThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyouThankyou, pusspusspuss.
Men.
Kan vi nu lita på detta?
Njaaaaaa.
I affärerna säljs det snöslungor som aldrig förr, och mycket tidigare än vanligt, och jag har redan beställt långresa till solen........


sydsvenskan SR

4 kommentarer:

  1. Thailand igen?;)
    Har själv bokat 1 jan-9 mars.....har knappt fattat detta själv.
    /HellBoy

    SvaraRadera
  2. Så läckert HellBoy, hela mörka perioden! Hoppas du får njuta, ladda batterier och slippa ankdamms-sandlådan på riktigt!
    Kommer du att kika in då och då?

    Min första resa blir redan nu före jul, då jag ska ta och bjuda min mamma på 20 dar i solen, för hon fyller 80 i januari. Så resmålet blir hennes önskan, samma hotell på Kanarieöarna som hon bodde på varje vinter i 17 år!
    Sen får vi se var jag hamnar i februari/mars, Thailand är alltid ett förstahandsval.

    SvaraRadera
  3. Någon som vet var man kan köpa en sådan äldre vädervisare,som hade en gumma och en gubbe,vilka kom ur sitt lilla hus innan regn eller annat väderomslag !!
    Själv tittar jag ut och kollar om det ser ljust ut över Danmark,men det har visat sig fungera dåligt.När jag väl kommer ut till havet för mina promenader,börjar det allt som oftast regna/ösa ner.Kanske finns något fiffigare sätt att undvika bli genomblöt varannan dag??
    Carina hur gör man på baksidan ???

    SvaraRadera
  4. Åh, den där var så fin, minns den mycket väl, undrar om inte min morfar i St Herrestad hade en sån. Men var man köper, nej, det vet jag inte, om de ens finns längre.
    Lyllosdej som får vakna och se Danmark, det är verkligen en ynnest! Här har vi lyckligtvis inte så mycket regn att bekymra oss för, däremot har vi juhotsvindarna just nu, hej och hå, ena sekunden från sydväst, för att sen plötsligt svänga om, helt galet opålitliga och oförutsägbara. Däremot har vi den mest fantasiska fullmåne ikväll, lyser upp hela ön. Och förhoppningsvis har den bra dragningskraft i motståndarmålet därborta på Råsunda ikväll!!

    SvaraRadera