måndag 24 oktober 2011

Jag har ett bättre förslag.



Varje år kommer i snitt 2 000 ensamkommande flykting­barn till Sverige.
Enligt Barnkonventionen och svensk lag har de rätt att gå i skolan.
-"Skolorna bör också kartlägga möjligheten att ta in tolkar, utveckla lärarnas kompetens, samt öka insikterna om de nyanlända elevernas kunskapsnivå genom metodiska kartläggningar. Och kanske viktigast: Skolledningen måste ge de lärare som undervisar ensamkommande barn tid och resurser att utföra sitt jobb!"
Skriver Elisabeth Dahlin & Agneta Åhlund Rädda Barnen,på newsmill
Mitt förslag.
Låt barnen gå direkt in i gammaldags svensk värnplikt.
Där får de lära sig allt de behöver veta för ett fantastiskt liv i Sverige, vår demokrati, hur man håller i besticken, lagar och förordningar, social samvaro, vår jämställdhet.
De kommer inte att sitta och dega och gnälla om för små bidrag, bli sexuellt frustrerade, eller börja mucka med svennarna och svennehororna. De kommer istället att lära sig kärlek, respekt, ödmjukhet och tacksamhet.
Och att de inte har alla rättigheter, men noll skyldigheter.

3 kommentarer:

  1. Ett bra förslag Carina, som jag faktiskt också varit inne på. Det är med tuffa tag man kan ta de här ynglingarna, inte med mjäkighet. En rätt utförd trupputbildning ger dom de kunskaper dom behöver. Därefter kan dem få tjänstgöra i sitt eget hemland. Varför ska vi riskera våra ungdomars liv, för deras problem.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta mig men jag vet faktiskt inte om jag lärde mig så speciellt mycket kärlek när jag låg i lumpen... /Christian

    SvaraRadera
  3. Men då skulle nog reinfeldtarna kissa på sig, de tror att invandrarna dör av krav.

    Kärlek i lumpen? Ehhhh...... broderskärlek? Eller kärlek till det som verkligen är värt nåt i livet?

    SvaraRadera