lördag 24 september 2011

Två barnamord.


Då.
En 53-årige PAPPA dödade sin 7-åriga son med 17 knivhugg – han hade hotat, och misshandlat sitt barn sedan han föddes.
Rubrikerna konstaterade iskallt: "Dödade sonen med 17 hugg – döms till 18 år." MÖRDARSVIN!

Nu.
En 30-årig MAMMA dödade sina pojkar, fyra och åtta år gamla, som hittades livlösa i Sigtuna på måndagen.
Men nu är det inte mamman som döms i omvärldens ögon. Hon är medias oskyldiga offer i det osmakligt syndabocksrace som pågår.

Ty nu är det vi andra - socialchefer, ansvariga politiker,
trygghetschefer, kommunalråd, socialstyrelsen, länsstyrelsen, kommunen, skolan, förskolan, och vi människor i civilsamhället - som är de brutalt föraktfulla banemännen.

Kan någon förklara skillnaden.

aftonbladet aftonbladet

6 kommentarer:

  1. Svårt att förklara några skillnader, då jag inte har alla fakta på bordet men mord är mord. Sen är det min personliga uppfattning den att gemene man har svårt att ta till sig att även mödrar kan vara aggressorn. Det går liksom inte ihop med bilden där modern i normala fall står för kärlek och omtanke osv. Ta pedofilringen som med ett undantag utgörs av kvinnor. Ett unikt fall som det skrivits väldigt lite om.

    /Plutten

    SvaraRadera
  2. Det var precis det jag menade. En pappa är kallblodig mördare, men en kvinna måste ha råkat ut för nåt, som lett till...
    Det känns omodernt. Och långt ifrån vår rättvisa. Och som vanligt är det medierna som är tändvätskan.

    SvaraRadera
  3. Bit i äpplet. Kvinnor är inte längre små söta varelser som går i blommiga klänningar och bjuder på saft och bullar. De har kvoterat sig fram till att vara jämlikar och det gör de så bra så. Sluta dalta med kvinnor som mördar eller begår andra hemska brott. Vilken överraskning när 23 damer blev häktade för barnporr-brott. Hade det varit män så hade alla klockor ringt alla nyhetsprogram vrålat men nu var det "bara" 23 kvinnor. Hur ska vi hantera det? Tystnad. Det fungerar alltid, tystnad.

    SvaraRadera
  4. Carina,
    En vacker dag så vågar jag stå förmina åsikter precis som du vågar. Men det krävs en vacker dag.

    SvaraRadera
  5. Anonym, bra rutet, jag är enig, nu räcker det med beskyddarverksamheten. Om mamman hade särskilt svåra omständigheter, så är det inte omöjligt att också pappan ansåg sig ha det.

    Anonym, du stöttar ju, tack!

    SvaraRadera
  6. Kan det bero på färgen kanske? Tänk vad bra Carola sjöng som 16-åring. Främling, vad döljer du för mig, i dina mörka ögon... sen kan jag inte mer, men jag tror att ni förstår, jag härmar Pettersson, och skriver ni är ju inte dumma.

    SvaraRadera