tisdag 27 september 2011

Jag vill tacka den vilde vilden Petzäll.


Att bli invald i Sveriges Riksdag borde vara förenat med eget vuxet ansvar.

Petzäll har ingen anledning att självmant lämna riksdagen, han kommer aldrig mer att hitta ett så lukrativt, upphöjt och bra betalt arbete i hela sitt liv.
Dessutom får han omställningsbidrag efter att riksdagstiden är slut, kanske ett par års löner, och allt är givetvis pensionsgrundande - utan att närvara på ett enda möte eller i riksdagen.

Såhär kan vi ju inte ha det.
Därför tackar jag Petzäll för att han belyser dessa farsartade lekstuge-förhållanden i Sveriges Riksdag.

Ingen, ingen borde få missbruka sitt riksdagsmandat, och få behålla det.
Ge Petzäll hjälp att fatta det ansvaret. NU!
Det är ju fullkomligt solkart för alla oss andra.


newsmill
DN GP expressen SR sydsvenskan bt

7 kommentarer:

  1. Jag tror inte att det var personröster som förde honom till Riksdagen, hur kan han då ta sitt mandat och vilja stötta andra partier? Det är ju inte vad väljarna ville.
    Helt klart måste det bli ändring på reglerna.

    SvaraRadera
  2. Idiotiskt, förakt för oss alla väljare!

    SvaraRadera
  3. Jag är lite kluven i den här frågan. Visst det rimmar illa med Petzälls avhopp. Men om riksdagsledamot X av ideologiska skäl lämnar parti Y skall denna också lämna sin plats till förfogande? En del av mig tycker att det är bra att vederbörande blir kvar som en nagel i ögat. Som sagt en komplex fråga.

    /Plutten

    SvaraRadera
  4. Problemet är att vi i Sverige har partival, inte personval. I anglosaxiska länder slåss ett antal (oftast två) kandidater om en plats i parlamentet och får på så sätt en större självständighet. I Sverige har vi en märklig röra som innebär att du först måste bli nominerad av ett parti innan du eventuellt kan bli inkryssad. I Finland kan du (tillsammans med 20 000 andra) nominera dig själv och eventuellt bli inkryssad.

    Jag har full förståelse att William Petzell inte vill lämna köttgrytorna. För 56 000 i månaden fram till och med 2015, förtroendearbetstid och fria resor skulle jag kunna ta rätt mycket skäll.

    SvaraRadera
  5. Visst petzäll är bara människa, en som dessutom ha det körigt.
    Därför tycker jag att det är systemet som måste ses över, alla har vi ett ansvar mot våra arbetsgivare, och det är lätt att hänga löst om man inte sköter sig enligt lagar och regelverk. I mina ögon måste också riksdagsmän leva efter samma etik och moral.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig men vi har en mismatch mellan parti- och personval. En riksdagsledamot är egentligen inte invald som person men riksdagsplatsen är personlig. Hela systemet verkar vara uppbyggt kring "Ty den som har, åt honom skall varda givet".

    Dagsnoteringen för en riksdagsplats är 2 128 000 och det var väl det som Petzäll ville ha för att avgå?

    SvaraRadera
  7. Sant, Argus, saligare att taga än att giva. Min värld är verkligen upp och ner.

    SvaraRadera