torsdag 8 september 2011

Jag lider av fasciculering.



I en veckas tid har jag haft vilt fladdrande okontrollerade muskelryckningar. Det är samma triceps och samma vastus lateralis som vibrerar våldsamt var fjärde sekund. På natten nästan lyfter sig täcket, och nu till exempel hoppar och skuttar min blusärm helt synligt för ögat. Det gör inte ont men är tämligen irriterande.
Så jag googlade.

"Det kallas fasciculation och beror på onormal nervaktivitet. Alla får dom mer eller mindre ofta; dom kan vara ett tecken på sjukdom, men i det här fallet handlar det om av träningen uppreglerad nervaktivitet. All slags stress kan framkalla symptomen, liksom för mycket koffein och sömnbrist, t ex."

-"Vidare bör du börja sova med ett objekt mellan benen."
?????????????????????????????????????????????????????????????????
"Förslagsvis en kudde.
Genom att ha ett föremål mellan benen när du sover kommer dina ben att att knipa ihop. På så sätt får kroppen utlopp för spänningar och stress."

5 kommentarer:

  1. Objekt mellan benen har jag aldrig provat :)
    Jag brukar också ha det på olika ställen på kroppen, men det är små microryckningar väldigt lokalt. Fenomenalt iriterande och kan hålla på ibland upp till ett par dagar. I mitt fall tror (hoppas) jag på att det är koffeinet plus att jag inte sover mer än 5-6 timmar under veckorna. (gammal nattjobbare som alltid piggnar till vid 9-10 på kvällarna :) )

    SvaraRadera
  2. Kvällen är min absolut bästa tid också (också skiftarbetande), fast då "provsover" Björn till nyheterna, så vi brukar kompromissa.
    Men nu är det den minsta nye fyrbenta vännen som måste passas på natten, så det inte kommer number one och number two inomhus. Så jag sover med ett öga bara.

    SvaraRadera
  3. Ha provsover, det var ett bra ord. Skall använda det när min gubbe "tappar" huvudet och ser ut som en på himmet.
    Han brukar säga att han studerar insidan på ögonlocken eller att han endast vilar ögonen snaaarrrrrk.
    Knipa med benen i sömnen verkar inte så bra dock. Det är nog bättre med den aktivitetn när man är vaken ;)

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  4. Vastus lateralis, smaka på den, låter vackert, erotiskt, poetiskt och romantiskt på samma gång. I motsats till quadriceps femori som den är en del av.

    SvaraRadera
  5. quadriceps femori låter som vägglöss på latin, eller nåt. Inte väl-laddat.

    SvaraRadera