onsdag 7 september 2011

Det handlar inte om mobiltelefonen.


Äntligen!
Har en manlig (det är alltid män)passagerare anhållits efter att han flera gånger negligerat kabinpersonalens säkerhetskrav på att stänga av sin mobil inför landningen.

Erfarenhetsmässigt kan jag säga att dessa män har inga problem med att stänga av sina mobiler självmant. Det är inte där skon klämmer - ty det är en fråga om makt.
Det är små män som under inga omständigheter tänker "lyda" en "obetydlig kvinna".
Hur väl flygvärdinnan än formulerar sig, så upplever den här typen av män sig som förminskade och tillrättavisade, så till den milda grad att de till planets alla medpassagerares stora irritation, helt enkelt blåvägrar.


ekstrabladet

11 kommentarer:

  1. En gammal fråga sedan årtionden..Hur kunde vår generation klara sig utan denna "Mobil"? Eller hade vi inga behov av att i bilar,tåg,flygplan, bussar,per cykel,till fots hela tiden behöva hålla en sådan apparat vid örat ??
    Eftersom dessa marodörer,hela tiden skriker högt under förbindelsen,framgår att samtalsämnen oftast utgörs av var man "befinner sig JUST nu".Speciellt nervpåfrestande är det i en bilkö,när framförvarande helt upptagen av telefonen,blinkar til höger och svänger till vänster...Undrar för övrigt om dessa "handys" inte är farligare i trafiken,än två glas vin el.en öl !!! Men eftersom jag ju hunnit bli mossig,måste yngre generationer ta ställning.

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt.
    Först kom latten i megaplastbägare, sen kom mobilerna. Det är mänsklighetens aldrig sinande behov av tröstnapp. Nåt att hålla sig i, och till, för att inte känna sig utanför eller otrygg.
    Människor som hela tiden berättar för alla andra var de befinner sig just nu är bara sorgligt patetiska.

    SvaraRadera
  3. Just nu sitter jag framför datorn ;-)

    /Plutten

    SvaraRadera
  4. Plutten:
    Roligt att se du fortfarande andas,har faktiskt saknat dina kommentarer senaste tiden...Men ditt återuppvaknande,har kanske att göra med att Ishockey-säsongen står för dörren ??Våra två lag skall ju mötas redan i början av nya säsongen !!! Men inget av dem,har ju direkt glänst under träningsmatcherna.

    SvaraRadera
  5. Tjena Lars

    Jo, jag andas fortfarande. Ja vad skall man säga om försäsongsmatcher. Senaste gången Leksand åkte ut så hade man vunnit samtliga försäsongsmatcher. Själv så tror jag att Telge kommer att "överraska". Det har varit väldigt tyst om dem i media.

    Nu skall jag åka och hämta ut färg. Återkommer förhoppningsvis med en spännande reseberättelse, då jag saknar en sån där modern telefon man skriva på nätet med. Ajfåån tror jag dom kalls för. Men innan jag åker måste jag berätta en hemlis. Det var först 2009 jag lärde mig att SMS:a! Det trodde ni inte va?

    /Plutten

    SvaraRadera
  6. Plutten.
    Då ligger du långt före mig,eftersom jag inte har den blekaste annning,hur man gör än i dag.
    Ett minus som mina barnbarn har att skratta över....Dessutom vet jag inte om denna "tjänst" var uppfunnen,när jag inhandlade min Siemens redan 1996 !!! Måla nu gärna den gråa hösthimmeln med lite blå/vita moln och solig bakgrund.

    SvaraRadera
  7. Hoppas på många hockeyrapporter i höst, Blåränderna ska härska har jag läst!
    Måla inte in er i nåt hörn bara.

    SvaraRadera
  8. Lars, gissa vilket lag Rögle möter i hemmapremiären? Annars hade jag tänkt och skriva något kvickt om farmaceuten med humor som jag mötte, men så ser man nyheten om flygkraschen i Ryssland. Jag hoppas verkligen att Stefan Livs anhöriga i all bedrövelse, åtminstone slapp att få dödsbudet via media.

    /Plutten

    SvaraRadera
  9. Plutten:
    Jo jag vet,men en sådan sorgens dag,kommer allt annat i bakgrunden...

    SvaraRadera
  10. Jag tror precis som du Carina-Fina att det handlar om nån störd känsla av maktbehov som säkert bottnar i ett mindervärdeskomplex..
    Att messa medan de sitter och väntar på att kunna ställa sig upp i gången, eller när de väntar på bagaget funkar inte för dem för då måste de använda den enda hjärncellen till att klaga på att allt tar sån lång tid...

    SvaraRadera
  11. Jäpps Varg, så är det, vi har alla sett det. Rätt sorgligt.
    Och Plutten, måtte det inte vara så!

    SvaraRadera