söndag 28 augusti 2011

Rapport från surströmmingspartyt!



Det var beställt surströmming, öl och snaps som förrätt till kräftorna igårkväll.
Jag, som mycket skeptisk avståndstagare, hade fått proffstips här av Eva-Marie och Marie, samt googlat in resten. Så vi låtsades att vi var experter och riktiga entusiaster.
Allt var på plats, den sensationellt varma sensommarkvällen, lugnet, solen, den heta bastun, badtemperaturen och myggfritt. Björn öppnade burken med filéerna nere vid bryggan, under vattnet, stod med proffsmin och varvade skivad kokt mandelpotatis lök, gräddfil, tomathack och surströmming invirade i klämmor, som om han aldrig gjort annat. Jag hade vispat till nåt som hette Blana och var klassiskt(?) tillbehör, blandat messmör med lite vispgrädde och ett halvt kryddmått kanel, som är till för att doppa tunnbrödsrullen i.
Om det gick hem?
Hur är det nu med påvens mössa, är den rolig eller!

Tyvärr så räckte det inte åt oss.....
Men det doftade inte så farligt som vi trodde, och grabbsen åt flera rullar var.
Så vi ser oss nu åtminstone som bevarare av genuint svenska kulinariska(?)specialiteter.

4 kommentarer:

  1. Mmmmm det vattnas i munnen, jag skulle vatt me :)

    Kommer du till Malmö, titta in Carina så knäcker vi en burk.

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. " ... Björn öppnade burken med filéerna nere vid bryggan, under vattnet ..."

    "Mat" som måste öppnas under vattnet! Varför kommer jag att tänka på biologiska vapen. Jag läste för herrans många år sedan en kort notis i DN om en svensk hyresgäst som blivit vräkt i Tyskland. Hyresvärden och de övriga hyresgästerna uppskattade inte stanken som spred sig i fastigheten. Ja ja smaken är som baken delad och tur är väl det ;-)

    Apropå mat, så stod jag och pratade med ett par granntanter och fråga mig inte hur men vi kom in på choklad och sex dvs att många damer föredrar choklad framför sex. Det låter jag stå osagt men en av grannarna påstod med bestämdhet att man blev väldigt pigg av choklad. Kan det verkligen stämma? Hon menade nog "högoktanig" kakao men ändå. Måste man ändå inte ha ett lättstimulerat nervsustem som triggas av kakao? Vore kanon om det stämmer.

    /Plutten

    SvaraRadera
  3. Plutten, pigg av choklad? Sugar-rush, kallas det, och det vara typ väldigt kort tid innan du sloknar igen. No good, tried that, under mina nattimmar som flygis.
    Choklad istället för sex, låter som ett trist surrogat, be granntanterna ge gubben chokladen istället, och skynda sig fort som katten så länge han är pigg.
    Eva-Marie, du skulle ha vatt me! Det är verkligen brist på kvinnlig fägring här på våra event!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ni överlevde surströmmingskvällen :-). Men att ni inte provade själva.....

    Doften dämpades nog av att burken öppnades under vatten vilket var ett smart grepp.

    Själv håller jag mig till kräftorna och hoppar surströmmingen om jag kan.

    Marie

    SvaraRadera