söndag 14 augusti 2011

Måste vi kvinnor ryta till mer och oftare?


-"Dags att våga bråka och ta ställning." skriver Cissi Wallin på GP
Cissi har noggrant läst de tjugofem mest lästa bloggarna skrivna av unga kvinnor just nu, och frågar sig: var är åsikterna? Var är tyckandet? Var är engagemanget för något annat än sig själv och sina närmsta vänner? En minoritet ryter ifrån, tar ställning i politiska frågor, visar sin tydliga ståndpunkt i sakfrågor överhuvudtaget.

Är det så?
Själv tycker jag från jag öppnar ögonen tills jag stänger dem. Men har absolut noll koll på de tjejbloggarna.
Tänker jag Debatt på TV, får jag skrämselutslag, den typen av debatt när alla skriker sig blåa för att överrösta varandra, ger mig bara panik.
Men visst måste unga människor träna sig på att ta plats, känna efter längst in vad är viktigt för mig, vad vill jag, vad tycker jag. Att sen framföra det ohätskt och utan att dunka folk i huvudet, det vore ett extremt viktigt ämne i skolorna.
Annars får vi det land som vi har nu, de skrikigaste egenmäktigaste och maktgalnaste gaphalsarna bestämmer allt.
Den tysta massan skakar på huvudet, suckar tungt för sig själv och knyter näven i byxfickan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar