tisdag 9 augusti 2011

Hoppet ligger österut.


Nerdeppad av mångkultursbekymmer, hot, hat, orättvisa, terror, diktatorisk överhöghet, elitens förtryck?
Olli Rein gav min själ en stunds lisa med den här filmen om Bukarest.
Jag kände att blicken lyftes, tankarna blev ljusare och friare för en kort sekund.
Hopp och Framtid?
Det var länge sen i Sverige.

När västeuropa ruinerat sina länder på mänskliga värderingar och kapital, trott sig om att vara Gud den allsmäktige, storvulet dundrat om mångkultur som en enda lösning, slagit alla andra i huvudet, då finns kanske hoppet österut.
Mitt framför näsan.
Undrar om de vill ta emot en laglydig kvinna med egen försörjning, som gärna vill lära och delta i landets språk och seder och bli god vän med rumänerna?

svd

4 kommentarer:

  1. http://blogg.lnu.se/studerautomlands/blog/victoria-pluggar-i-rumanien/en-dyster-aspekt-av-verkligheten/

    http://www.socionomen.nu/text/rumanien-sedan-finanskrisen-har-barnfattigdomen-okat-igen

    Under det första kvartalet 2008 var den totala månatliga genomsnittliga inkomsten 1 612 lei per hushåll (cirka 3 816 kr) och 553 lei per person (cirka 1 309 kr). Under 2009 föll lönerna med över 10 %. Skillnaden mellan tätort och landsbygd är dock större. Inkomsten är 36% högre i städer än på landsbygden (2009).

    Omkring 30 procent av befolkningen uppskattas leva under fattigdomsgränsen (dvs. låginkomst) (2009) detta jämfört med 42 % 1999 till 1990[7]. Av dessa lever 90% på landsbygden. Dock så lever 50 % av befolkningen under "Materiell fattigdom" dvs. ett mått som inte mäter inkomsten utan vilka resurser och tillgångar de har, det är den högsta fattigdomssiffran i EU tillsammans med Bulgarien.[8]

    Tillgången till bostäder var tidigare dålig, men har förbättrats. Det är mycket dyrt att hyra och köpa bostäder, särskilt i Bukarest. I samband med att hyreslägenheter görs om till bostadsrätter har priserna ökat.

    Kvaliteten på bostäderna varierar och många familjer är trångbodda. Många bostäder, särskilt på landsbygden, har problem med vattentillförsel, el och uppvärmning. Det är vanligt med elavbrott till och med i huvudstaden.[9][10] [11]

    Arbetslösheten i Rumänien har varit relativt låg i Europa, den nådde dock rekord-topp 12 % i slutet av 1999 och under 2009 översteg arbetslösheten 7 % (Dvs ungefär 1,5 miljoner arbetslösa),[12] Det är jämfört med den låga arbetslösheten på 3,6 % år 2008. Arbetslösheten är som allra högst för Romerna i landet.

    Efter revolutionen bildades 1000-tals lokala fackföreningar, vilka efter hand slutit sig samman i federationer, dessa har organiserat studenter, pensionärer och arbetslösa. Det var fråga över huruvida pensionsystemet skulle reformeras i samband med lånen från IMF, dock så har systemet skapat stora problem i landet. Pensionärer har i vissa fall haft en liten pension på 55 dollar, den genomsnittliga pensionsåldern är 52 år för kvinnor och 57 för män. Det mest oroande är det faktum att det finns fler pensionärer än antalet yrkesverksamma personer vilket minimerat tryggheten i tillgången till arbetskraft. Pensionssystemet har igenom år gått ut med stora skulder, därför utbetalningar till pensionärer är små.[13] Sedan 1990-talet har planer antagits att skjuta upp pensionåldern i snitt till omkring 60-65 år till 2015.

    Ceausescus starka vilja att öka befolkningen genom att förbjuda aborter och göra preventivmedel illegalt för att trygga tillgången till arbetskraft orsakade stora problem för unga i landet. Faktum var att många nyfödda handikappade barn och romer inte fick komma ut i samhället ordentligt på grund av förtryck. Detta ledde till att uppemot 100 000 barn emellan 0-18 år hamnade på institutioner på 80-talet och saknade utbildning, stimulans och fick näringsbrist gavs blodtransfusioner och HIV-viruset blev en statshemlighet.[14][15] Under 1990-talet ändrades inte omhändertagandesystemet och inflödet till barnhem fortsatte och 50 000 barn adopterades internationellt. 2001 uppdagades det att korrupta tjänstemän sålt barn så stoppades adoptionerna.[16] Mellan 2002-2006 reformerade regeringen omhändertagandesystemet med hjälp av bistånd[17]. Förändringarna gjorde det möjligt lokala myndigheter att förhindra nedläggningar och skydda barn i behov av lämpliga placeringar i mindre boenden. Många barn, särskilt romer, saknar identitetshandlingar och många föräldralösa barn och handikappade är utfrysta ifrån sjukvårdssystemet.[18]

    Hög korruption är ett alltmer växande problem i östeuropeiska länder särskilt extrema i Rumänien det förkommer ofta fall av att man blir tvungen att muta läkaren för att få en tid eller en operation och även tvungen att muta läraren för att barnet ska få en undervisning.

    Go ahead, move!

    SvaraRadera
  2. Tack för fakta, som ju inte går att negligera. Drömsamhället existerar inte.
    Det kan vara bättre eller sämre utifrån ens personliga värderingar.
    Men mitt blogginlägg handlade om den film jag just sett, som var hoppfull, framåtsträvande, optimistisk. och förmedlade en känsla av unga starka människor som, mot alla odds, lyckats resa sig, och som kämpar för att nå längre med sin demokratiska samhälls-iver.
    Det var detta hopp som gjorde mig så lycklig, som inte existerar i vårt hukande land, som för en sekund lät mig drömma mig bort till något som i det lilla, förmedlade till mig en riktigt god känsla.
    Du är däremot brutalt krass; livet är ett helvete där - flytta - ha-ha!
    Om kampen är med andra kämpar för en god sak. Då är jag beredd.

    SvaraRadera
  3. Carina-Fina: Jag glömde att skriva att den kommentar som jag inte fick in, förmodligen berodde på att jag nog glömde att skriva in kodordet. Jag har just nu problem av min artros i nacken, med huvudvärk och därtill hörande trötthet, vilket ger glömska och dålig koncentration.


    Ditt inlägg var helt åt samma håll, som det jag hade tänkt mig på Petterssons, så nu undrar jag om vi kan publicera ditt inlägg precis som det är, som ett samarbete mellan dig och mig, länkar finns ju redan. Jag tycker det är onödigt att uppfinna hjulet en gång till, och ditt inlägg är mycket bra och ger dig reklam bland vår lite större läsarkrets. Du får kredit av texten och jag för filmen från Deutsche Welle, helt enligt ditt inlägg. Vad tycker du?
    Du får inlägget precis som du vill, det är du som bestämmer.


    Angående den långa kommentaren ovan, så representerar det precis det jag tidigare trodde om hela Rumänien, och det gjorde kanske du med. Men inget land har ekonomiska resurser att göra alla förbättringar överallt samtidigt, utan det måste starta någonstans och växa som ringar på vattnet. Frågan är den vanliga, ska vi välja att kalla glaset halvtomt eller halvfullt.


    För mig var det som tydligen enligt Deutsche Welle händer i Bukarest, det som visade att även hopplösa gamla kommunistländer kan få folk att entusiastiskt ta sig an att bygga upp sitt land från grunden igen. Det börjar i storstäderna och växer till en enad kraft i hela landet, precis som i det raserade Västeuropa efter det andra världskriget. Då måste man se på viktigare saker än millimeterrättvisa, och då är det bra om de destruktiva egoistiska människorna är så få som möjligt.


    Man accepterar att folk har olika hudfärg och andra yttre attribut, om de delar ivern att fortast möjligt bygga samhället så som alla vill ha det, och koncentrerar sig på sådant som är lönsamt, och inte på religion som är hämmande för ekonomin. Där får det som finns duga, och de som vill ha sådant betala med egna pengar.
    Samma sak med allt annat som inte är nödvändigt och inte ger några intäkter utan mest kostnader.

    // Olli Rein

    SvaraRadera
  4. Tuta och kör Olli, jag är tacksam!

    SvaraRadera