fredag 22 juli 2011

Hela världen skakar av chock, bedrövelse och ursinne..



Polisen jobbar sent på fredagkvällen efter det de betecknar som ett «hett spår».
En man har observerats när han klev in i en brun varubil i närheten av Regeringskvarteret som träffades av bomben.
Mannen skal ha setts bara två minuter innan bomben smällde.
Polisen har «stark grund till att tro» att denne man är samma man som ikväll har gripits.

Polisen känner till mannens identitet, men vill inte uppge fler detaljer runt gripandet.
- Mannen är en blond och norsk, 32 år med Osloaccent, bekräftade justitieminister Knut Storberget på en presskonferens ikväll.
Mannen ska inte ha anknytning till någon terrororganisation.
Polisen säger sig ha kunskap om mannens bakgrund.
Av nån outgrundlig anledning har polisen med blixtens hastighet kännt sig manad att släppa all info om signalementet på denne blondin med Oslodialekt.
Känns exceptionellt ovanligt med denna uppenbara brådska med hårfärgen.
?????????????????????????????????????????????????????????????????
Men jag har mina egna tvivel om en ensam galning, vilken hårfärg han än må ha, denne fege satan.

Jag tror hela världen håller på att tappa förståndet.
Mitt hjärta blöder stort och öppet för norrmännen, våra fredliga grannar och bröder.

DN SvD Expressen aftonbladet aftenposten gp Hufvudstadsbladet skanskan hd

41 kommentarer:

  1. Ulf Hjertén2011-07-23 10:01

    Att en galning gjort detta är väl klart. Men inte så galen att han inte skickligt kunnat planera och genomföra detta grymma dåd. Dessutom är inte målet för galenskapen svårt att urskilja. Det var solklart riktat. Mot Norges regering och statsminister och det norska socialdemokratiska partiets ungdomsorganisation. Vars uttalade internationella solidaritets och miljöengagemang uppenbarligen provocerat attentasmannen. Något som han vid upprepade tillfällen gett uttryck för på facebook och andra internetmedier. Detta är ett observandum om vad hat och förakt kan åstadkomma. Det finns fanatism i långt flera sammanhang än vi tror. Både enskilt och organiserat. LÅT OSS DÄRFÖR MED ALL KRAFT STÅ UPP FÖR DET ÖPPNA OCH DEMOKRATISKA SAMHÄLLET samtidigt som våra tankar och böner går till det norska folket och de drabbades familjer.

    SvaraRadera
  2. Hej Ulf, härligt att "se" dig här igen!

    Tack för din kommentar, den är glasklar. Jag kan inte uttrycka det bättre.

    Jag tänker på offren och deras familjer.

    /Öbon

    SvaraRadera
  3. Ps. Carina, signalement brukar släppas så snart man vet något och dessutom, mannen ifråga greps på plats.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Så många ungdomar skjutna till döds, jag gråter!
    Extremism är lika illa var den än kommer från, höger, vänster eller religiösa fanatiker.
    Håller med Ulf Hjertén att vi måste stå upp för det öppna och demokratiska samhället, ett samhälle där alla kan komma till tals.

    SvaraRadera
  5. Öbon, skulle inte tro det. Det finns inte på världskartan att i ett annat kaotiskt inledningsskede av ett terrorattentat Sverige, Norge eller nåt annat land skulle gå ut omedelbart med att gärningsmannen t.ex är svart eller har skägg.

    SvaraRadera
  6. Ulf Hjertén2011-07-23 10:41

    Eftersom polisen redan tidigt kunde gripa attentatsmannen och också identifiera honom var det klokt att gå ut med uppgifterna för att förhindra ryktesspridning i ett redan kaotiskt läge. Bilbomben förde ju tankarna för de allra flesta, skulle jag tro, åt ett annat håll.

    SvaraRadera
  7. Håller med Ulf, eftersom det redan surrade av rykten om vem/vilka som var ansvariga för Oslobomben, rykten som visat sig vara ogrundade, var det klokast att släppa signalementet.

    Och, jag är övertygad om att polisen normalt går ut med de signalement som finns så fort de kan.

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. "Och, jag är övertygad om att polisen normalt går ut med de signalement som finns så fort de kan." Kom igen!

    I centrala Hässleholm rånades en ung kille i måndags. "Folk i rörelse i området" - "Enligt signalement ska de tre förövarna ha burit solglasögon".

    http://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/article1515171/16-aring-misshandlades-och-ranades-i-centrum.html

    Jo, solglasögon skiljer ut så väl .........

    /ingvar

    SvaraRadera
  9. Men erkänn för Guds skull att detta är en del av de problem som skapar psykopater av det här slaget, att behandla etniska grupper olika. Att kväva debatter och att döma ut vissa grupper framför andra.

    SvaraRadera
  10. @ingvar, (hehe) just detaljen med solglasögon var ju ... bra. Tänk om alla gärningsmän alltid hade orange hår, självlysande ögon, ryggpuckel och haltade på vänster ben, medan de dreglade och snorade runt och därmed spridde DNA överallt.

    Fast nu hamnade väl diskussionen lite vid sidan av ändå.

    Carina, hur menar du nu? Behandla etniska grupper olika? Vilka grupper tänker du på och hur har de behandlats olika?

    /Öbon

    SvaraRadera
  11. Ulf Hjertén2011-07-23 11:27

    Såvitt jag känner till har inte Breivik hindrats från att framföra sina tankar och idéer. Jag har själv idag läst en del av hans synpunkter. Så det är knappast "en kvävd debatt" som fött fram hans hat och galenskap. Snarare att han självklart mötts med motargument. Den politiska dialog som inte förmår reagera på det han skrivit är inte ens värd namnet dialog eller debatt.

    SvaraRadera
  12. "For those who understand you, no explanation is necessary; for those who don't, none is possible." ~ Kurt Cobain

    Du ser allt (i alla fall mycket) i detaljer, öbon. Lyft ögonen o se helheterna i stället - de skrämmer.

    /ingvar

    SvaraRadera
  13. Hej Ingvar den artikeln läste jag också och visst är det så, man behandlar inte alla lika.
    Kanske är det NU som media ändrar taktik och "hänger" ut alla?
    Detta terrorbrott lär inte vara det sista och mina tankar är i Norge. Man är i chock.

    Jag förstår vad du menar Carina.
    Öbon, se dig omkring.
    eva-Marie

    SvaraRadera
  14. En tragedi som drabbat många oskyldiga,och oavsett statskick,med jämna mellanrum inträffar runt vår jord.I flera fall tycks det vara psykiskt sjuka,som är grunden för sådana vansinnesdåd.Naturligtvis vill man alltid tillskriva vissa grupper dessa otypiska terrorhandlingar.Men att skilja en "vit norrman" från "en skäggig muslim" när det gäller publiceringen av personuppgifter,kan väl inte anses vara god mediased hos oss.Eller som Thorsten brukar framhålla,alla är oskyldiga tills de dömts !!Själv är jag nog av en annan uppfattning,men det måste ske balanserat oavsett etnisitet,liksom när det gäller signalement av brottslingar.
    I dag går mina tankar till alla de drabbade norska anhöriga, som genom detta brutala dåd nu sörjer sina kära anhöriga.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  16. @Ulf
    Detaljer till helhet - Breivik till vad som komma skall (i Sverige).

    'komma skall' använt i apokalytiska termer avseende vad som riskeras, inte avsett att uttrycka en förhoppning

    Jisses, så vissa kan uttrycka sig. Men vi kommer ju från neanderthalarna också......

    /ingvar

    SvaraRadera
  17. Anonym (11:31)
    Det är kommentarer som dina som gör att en fri öppen debatt inte kan hållas..På en sorgens dag i Norden,ammuserar du dig över dådet,fy och skäms...oavsett din politiska hemvist.

    SvaraRadera
  18. Ulf Hjertén2011-07-23 12:02

    Att en kommentar som 11:31 överhuvud kan framföras är ju ett bevis för att debatten sannerligen inte är kvävd. Debatt föresten. Snarare kränkande påhopp. Carina visar verkligen stort tålamod som inte censurerar denna förolämpning. Men den kanske får stå där för att visa på anonyms nakenhet.

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  20. Ulf:
    Vore intressant att se/höra din mening över den mediaepidemi som nu utbrutit,i bl.a Sverige.
    Nu görs gällande att han förutom högerextrema tankegångar,skulle tillhöra en extremkristen grupp!Återstår att se i slutändan,för vilken extremism man beslutar placera honom.Min uppfattning står klar,en ensam psykiskt sjuk person som inte längre kunde skilja på vitt och svart.En som för länge sedan var i behov av den mentalvård som man avskaffat i Norden....

    SvaraRadera
  21. Anonym med sin ovilja att se saker från mer än en sida har missuppfattat allt jag står för. Han låter helt besatt och uttrycker sig på ett obehärskat, motbjudande, skrämmande och onyanserat sätt.
    Men det är ord om mig som våp och dansbandsluder(?) som gör att jag raderat kommentarerna.
    De är osanna, korkade och ovärdiga.

    SvaraRadera
  22. Öbon, du verkar otroligt nog ha missat att vissa grupper i samhället får man inte ta i med "tång".....

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  24. Nu tror man att det var två gärningsmän ... ensam galning?

    SvaraRadera
  25. Öbon, det räcker nu. Om du bara vill hoppa in på min blogg för att begå lustmord på mig, så kanske du ska "tacka för dig"?

    SvaraRadera
  26. Anonym, vi har samma tanke.
    -"Men jag har mina egna tvivel om en ensam galning, vilken hårfärg han än må ha, denne fege satan."

    SvaraRadera
  27. Jag ber om ursäkt, Carina, om du tog illa upp.

    /Öbon

    SvaraRadera
  28. Jag har bara svårt att förstå din bitskhet mot mig.

    SvaraRadera
  29. Jag är inte bitsk, jag bara påtalade en viss oregelbundenhet.

    /Öbon

    SvaraRadera
  30. Öbon.
    Oregelbundheter förekommer ALLTID på en blogg,just detta är tjusningen..Dina kommentarer bemöter jag lika ofta som du mina,trots att vi båda vet ingen av oss blir omvänd!Men lika lite som jag gick ut och slog mynt av "Bombmannen",borde du kanske söka vara lite mer tillbakahållande,tills vi alla känner till verkliga orsaken.Låt dig inte luras in i den trend,som STV och media i Sverige nu vispar upp.F.ö lyssnar jag också på utländsk rapportering,vilken skiljer sig till vissa delar från den bild som ges i Sverige.(av någon underlig anledning)Bl.a påtalar man att han skall tillhöra en extremkristen sekt...liksom det terrordåd som skedde i deras namn i Oklahoma.

    SvaraRadera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  32. Kråkan:
    Nu får du snällt gå och lägga dig,för klockan närmar sig 19...sussa gott i din drömvärld !

    SvaraRadera
  33. Ulf Hjertén2011-07-23 18:53

    Lars undrar hur jag ser på det mediapådrag som pågår. Ja, det är nog ofrånkomligt att en sådan här händelse får stort mediaintresse, ja ska ha det. Det som inträffat är chockerande. Inte sedan 9 april 1940 har våra norska grannar skakats så som 22 juli 2011. Så några övriga av dina frågor. Jag har läst en del av Breiviks skriverier. Det är ingen tvekan om att han har högerextrema åsikter. Han bekänner sig också som kristen fundamentalist. Han tycker att Fremskrittspartiet inte är tillräckligt radikalt i sitt flyktingmotstånd. M.m. Enligt min mening är hans åsikter minst lika avskyvärda som extrema islamisters. Hans agerande lika avskyvärt som alla andra terrorbrott. Sedan tycker jag att debatten på olika sajter blir alldeles för hätsk och personlig. Den gör mig ännu mer förtvivlad för om det är ribban för framtidsdialogen då är risken stor att vi aldrig når bortom våldets och hatets gränser. Just nu borde vi söka lyssna in tillvarons allvarliga appell: Försoning. Det är mitt hjärtas oroliga och ofullständiga svar.

    SvaraRadera
  34. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  35. Ulf:
    Tack för kloka ord som idag behövs mer,än som du skriver,sedan senaste dådet 1940.Oavsett vilka motiv som ligger bakom hans sjuka hjärna,borde de enl.min mening aldrig utnyttjas politiskt/religiöst.Tyvärr har det skymtat fram, att så tycks bli fallet i olika svenska pressorgan.

    SvaraRadera
  36. Ulf Hjertén2011-07-24 09:31

    Idag, söndag morgon, har jag läst en del av Breiviks 1500-sidiga korsriddarprogram och också tagit del av den fleråriga planeringen av de avskyvärda dåden. Två frågor utkristalliserar sig: 1) Hur kunde norska säkerhetspolisen missa denna utstuderade och på nätet presenterade planeringen? 2) Varför har inte alla hans adressater, enskilda såväl som organisationer, reagerat? Kan det möjligen bero på att i dessa kretsar har hans idéer stark sympati? Breiviks stora kontaktnät är för mig ytterst skrämmande. Extremismen, både den till vänster och den till höger, måste vi verkligen ta på allvar. Inte rycka på axlarna och muttra "djävla galningar" och tro att de inte på allvar tänker sätta sina "korsfararplaner" i verket. Den romantiska supernationalismen har haft sin Hedin, sin Hamsun och sin rasbiologiska tid. Den har ingen plats i vår kontext och i vår framtid.

    SvaraRadera
  37. Ulf:
    Har också tagit del av denna "rapport"..Men skall sanningen fram,lär denna ha publicerats på nätet först 1 timme före anslagen...Vidare har man från bl.a Verdens Gang,antytt att den till vissa delar kan vara en förfalskning.
    Instämmer annars i din mening om extremism,men det underliga i hanteringen,är att man till största delen inriktar sig på den från högerkanten,och förringar vänsterextremismen. Detta kan vara en av anledningarna till,att sådana sjuka personer utför ett sådant vansinnesbrott,för att på egen hand skada nationen.F.ö skrev jag redan igår att man nog bör avvakta utredningen,eftersom de olika pressorganen,som vanligt fyller sina sidor med antagande..
    Men det som verkligen är tråkigt i detta sammanhang,är att medierna tycks strunta i alla de barn och deras anhöriga,som i sin sorg får dessa hemska bilder utsända via pressen.
    Materiella ting kan ersättas,men ett människoliv förblir för alltid släkt.

    SvaraRadera
  38. Ulf Hjertén2011-07-24 11:03

    Nej Lars! Ingen förringar vänsterextremismen. Jag har vid flera tillfällen studerat både unga vänsterextremisters framfart liksom högerextremisternas när de framträtt och drabbat samman här i Nyköping. Deras slogans är lika skrämmande. Ex. fick jag SD, efter en sansad dialog, att ta bort några överdrivna och mycket stötande plakat. Min fru fick några vänsterextremister att lugna ner sig och ta tillbaka sanslösa överdrifter, när en kände igen min fru som sin gamla konfirmandlärare och blev påmind om allas lika värde. Det är så vi måste arbeta om vi ska komma någonstans när det gäller att skapa fredlig samexistens. Och fredlig samexistens är den enda framkomliga väg vi har om vi vill nå det goda framtidssamhället. Vi har aldrig haft ett "rent" samhälle. Det kanske fanns i Hedins nationalromantiska Sverige men aldrig i verkligheten. Förhoppningsvis får vi heller aldrig mera ett grymt 30-talsexperiment att skapa det "rena" samhället.

    SvaraRadera
  39. Någonstans här på bloggen skrev någon att gärningsmannen knappast kan ha agerat i ett tomrum. Folk runt om honom måste ha hört honom uttala sig och läst anteckningar. Varför reagerade ingen? Han var aktiv på bl a Facebook, där han var mycket tydlig med sina åsikter.

    Ulf, det låter alldeles utmärkt med dina och din hustrus insatser, med en direkt dialog med extremister på det lokala planet. Låt oss bli inspirerade av er.

    /Öbon

    SvaraRadera
  40. Ulf:
    Allt vad du skriver,är jag den förste att underteckna.Men det som jag finner besynnerligt är att SVT,t.ex använder ordet "högerextremism"
    49 gånger oftare,än "vänsterextremism"
    Detta kan du läsa under Bengt Olof Dikes debatt inlägg i veckan.
    Ur denna framgår att statskontrollerade SR enl Google använt ordet "högerextremism" 22.300 gånger,medan ordet "vänsterextremism" förekommer 457 gånger...Vidare tal om de vinklingar som förekommer i svenska media,kan du läsa på "Fria Tider`s" sida...I sanning inga balanserade tal som visas upp...

    SvaraRadera
  41. Öbon:
    Om du följt de "kommentarer" från olika besökare på Carina`s blogg sedan igår,finner du bland dessa många som skulle kunna klassas som extrema !
    Just detta är troligen en av orsakerna till att man inte kan ha en överbryggande kontroll av alla "virrtroll"Sådana dåd är och förblir svåra att förhindra även framöver.
    Vill lägga en del av skulden hos dagens politiker,där bl.a "vår" statsminister är en av dem som går i täten för motsättningar.Hans uttalande inför valet "att som SD-anhörig får man skylla sig själv" Från min sida sett,ord som aldrig borde yttrats av en sådan person.Ord som ligger kvar och kan utlösa hatstämmningar.

    SvaraRadera