måndag 11 juli 2011

"Grevajäuvulen" sommartalade idag.


Den 61-årige jägmästaren, Carl-Gustaf Wachtmeister från Knislinge, talade från det stora hjärtat om konst kor och döden, så ingen människa kunde lämnas orörd.

Vi satt över den nyfångade och smörstekta abborren, Björn, jag och två av våra ungdomar i 20-årsåldern, och vi sa inte ett knyst, bara lyssnade andaktsfullt.
C-G Wachtmeister har det där alldeles särskilda som krävs, mod, vilja och skicklighet att vidröra med berättandet. Samt förmågan att förmedla betraktelser och upplevelser utan choser.
Det är detta vi vill ha när vi knäpper på Sommar-radion och skruvar upp volymen, nån som får oss att strunta i disken, kaffet på maten, och alla andra sysslor och bara vässar öronen.
Denna adlige påg som retades och kallades för "grevajäuvul" av de större skolkamraterna, sändes som 10-åring till Sigtuna Internatskola, och intog i detta livet rätt radikala och mycket varmt sympatiska värderingar.
Sin egen bråd-djupa livskris i vuxen ålder beskriver han uppriktigt som en del av växandet.
Det ingav hopp.

Sommar idag var en absolut fullträff som vi aldríg vill glömma.


C-G Wachtmeister (jaktkompis med min Björn) driver Wanås gård som har varit i familjens ägo i sju generationer sedan 1756.
Med 450 kor är detta en av de största ekologiska mjölkproducenterna i Europa. Tillsammans med sin hustru Marika Wachtmeister, driver han också en konsthall och en skulpturpark med verk av stora internationellt berömda konstnärer.


HD

9 kommentarer:

  1. Håller med dig det var ett bra sommarprat. Lyssnade i bilen på väg till västergötland. Äntligen semester, vi är i Hällekis, Falkängen.
    Skicka sitt barn på internat, nä fy för sjutton.
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. Semesterdags, Eva-Marie, Hällekis så underbart det låter, kommer du att hålla dig till Hällekiskuriren och lägga bloggen på hyllan, eller kommer du inte att kunna låta bli...?
    Hur som helst, jag önskar dig bara det bästa!
    Internat, näää, alldeles för mycket kycklingmamma, ville se mina barn varje dag.

    SvaraRadera
  3. Hörde inte hela programmet, tyvärr. har inte hört så många program än, men gillade skarpt Beate Grimsrud och Nanne Bergvall.

    /Öbon, vars make nu undrar vart jag tagit vägen ...

    SvaraRadera
  4. Beate Grimsrud! Läste En dåre fri, och släppte den aldrig.

    SvaraRadera
  5. Som gammal snapphane av börden,försökte jag finna ut "vem av oss" som rånades på Wanås borg,och om de tvingades fly eller halshöggs. Tyvärr kan jag inte finna något från den tid,(före 1710) som Skåne ännu var ett fritt land.I vårt landskap (Skåneland) står som du vet Carina,Karl XI:e och hans gehang inte särskilt högt i kurs.Ni som känner greven,fråga vid tillfälle,vem man på 1600-talet fördrev från borgen !Först därefter kan jag instämma i din rubrik....

    SvaraRadera
  6. Äh, Lars nu ska vi inte va långsynta!
    Låt oss inte lasta den goe sympatiske och supermänsklige greven för vad gamla galningar gjort.

    SvaraRadera
  7. Inne för en kort paus från höräfsandet. Nanne heter GRÖNvall och inget annat.

    Och,jag har En dåre fri hemma, men har inte hunnit med den än. Längtar

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. Just när jag läste den, så hade vi en person oss nära, som jag verkligen behövde förstå.
    Boken hjälpte mig.

    SvaraRadera
  9. Hej Carina, här är underbart på det blommande berget som Linné lär ha sagt.
    Nä jag kan inte låta bli, köpte en liten rosa dator innan vi åkte så lite bloggande blir det.
    Nu har vi varit en sväng om Lidköping för sambon glömde laddaren till kameran ;(

    Så vackert här är och vi bor på ett fin fint vandrarhem.
    Eva-Marie

    SvaraRadera