lördag 30 juli 2011

Gottröra-flashbacks.




Det fanns 157 passagerare och sex besättningsmedlemmar ombord på Carribean Airlines- Boeing 737-800, som bröts i två delar när det crashlandade på Guyanas största flygplats i huvudstaden Georgetown. Alla överlevde, men en person bröt benet och många fick lättare -hmmm, f´låt om jag tvivlar - skador.

En kvinna berättar att hon hörde ett ljud vid landningen, som var så öronbedövande så alla började skrika. Kvinnan bad till Jesus, men hennes man öppnade en nödutgång istälet, och passagerarna började snabbt ta sig ut från planet.
En annan passagerare, sa:
Jag insåg bara plötsligt att jag hade allting över mig, människor och bagage, så jag var den som näst sist lämnade planet i mörkret. Hon beskrev hur de först tog sig ut på vingen och sen hoppade ner för att undsätta sig.
Bra där!
Räddningsarbetare slet med att få ut alla som satt fast, i det totala kaoset.
Man vågar påstå att flygplatspersonalen inte var så jättedrillade i nödutrymningar och nödsituationer.

En tredje kvinna fick hjälp och skjuts av en taxichaufför som kom till haveriplatsen före all räddningspersonal.
Hon tyckte att det var väl övermaga att han ville ha betalt för att ha kört henne till terminalbyggnaden(!)
DN svd

3 kommentarer:

  1. Ett tillbud som kommer att följa dessa passagerare till livets slut.Utan att ha störtat,har jag själv vid två tillfällen varit nära...Den allvarligaste över Karibik,med nödlandning i Nassau,Bahamas..Hur många som dog av omflygande väskor,inredning och andra saker vet jag ej,men bilden från det inre i flyplanet,kommer ofta tillbaka i mina drömmar.Trots att det ligger C.a 30 år tillbaka i tiden..

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, Lars, just därför betvivlar jag rapporten om att resten av passagerarna "bara har lättare skador". Vet, precis som du, av erfarenheterna från Gottröra, att alla passagerare INTE så nådigt skriver under på detta. Inte de som fick sina liv förstörda, men behöll livhanken.
    Så enkelt är det tyvärr aldrig.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-07-31 19:25

    Chocken gör att att även ganska svårt skadade kan vara "inbillningsfriska" den första tiden efter en olycka, vilket räddningsproffsen är mycket medvetna om.

    SvaraRadera