torsdag 16 juni 2011

Hurra för LAS.


LAS, tack och lov!
Har hela mitt yrkesliv arbetat på ett stort skandinaviskt flygbolag. För varje år som gått har jag blivit proffsigare och proffsigare i min yrkesroll,en stor lojal tillgång för företaget, men också lite dyrare.
Om inte LAS fanns hade vi duktiga medelålders medarbetare utan tvekan iskallt rykit allihopa, till förmån för unga och billiga, vid uppsägningar.
Det är bra cyniskt.

Vill vi verkligen ha ett samhälle där Mammon är gud och inga andra hänsyn tas?

SvD

13 kommentarer:

  1. Carina:
    Wir nicht,aber die Reiche und Schönen.....Det är väl just därför som 7-klövern aggerar,som den gör.Billig arbetskraft per import,innebär möjlighet att konkurrera bort oss svenskar,som har levt i "välmåga" alltför länge...Det märkliga i hela historien är,att facken arbetar med i samma riktning.Men kanske utdelas bonusar till både höger och vänster,huvudsaken man sjunger med....Hur aggerar Thorstens nya MP ???

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2011-06-16 12:52

    Skönt att änligen höra någon försvara LAS och framhäva betydelsen av äldre, erfaren personal. Jag vill tillföra ett ytterligare, ofta förbisett, argument för LAS: Om jag blir uppsagd enligt LAS' turordningsregler är jag "nollställd" inför en ny arbetgivare, att bli av med jobbet var inte mitt fel utan "force majeure". Utan LAS har jag som arbetssökande hela uppförsbacken att förklara för en presumtiv arbetsgivare, varför just jag och inte min kollega fick sparken!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-06-16 12:56

    Lsrs: MP håller fast vid kollektivavtalens betydelse och vill inte att de uppmjukas, därför ställde sig MP, som i grunden är positivt till fri rörlighet, negativ till EUs senaste förslag på området, för att det skulle nagga kollektivavtalen i kanten. Det framkom exvis i replikskiftet mellan Fridolin och Björklund i går.

    SvaraRadera
  4. Thorsten:
    Men hur kunde då MP gå i koalition med Reinfeldt o.Högern ??? Just ett sådant samarbete leder ju till lönedumpningar i förlängningen !!!!Sen måste jag be dig att taga del av din vän Fridolin`s förflutna..Från vänsterextrem sadlade han om till MP.Kanske finns en del av hans gamla politiska mål kvar i hans bakhuvud !!!Inom politiken måste man ha ett fläckfritt förflutet,annars lär man få svårt att bli brett accepterad.Ett vackert utseende eller homofilläggning har hjälp en del,men det är undantag.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-06-16 13:59

    MPs samarbete med alliansen är och har varit från fall till fall och är, som allting sådant, en kompromiss.
    Och ang. Fridolins politiska förflutna är det väl inte så ovanligt att ungdomligt engagemang lättare går åt det mera extrema hållet och där sedan vägen mot mitten och "klassisk" demokrati är tecken för en mognadsprocess. Ett sådant förflutet delar många svenska politiker, i de flesta partier. Och att Fridolin tog en paus från politiken som lärare och journalist tycker jag är sympatiskt!

    SvaraRadera
  6. Ingen ska dömas för ungdomliga synder.
    Man ska va glad att man själv förvånande nog överlevde 25 årsdagen!!

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-06-16 14:17

    Ja, jag tänker då mest på mina mera påtagliga ungdomssynder, experimenterandet med allsköns explosiva blandningar. Tinnitusen är kvar...

    SvaraRadera
  8. Äh, nu måste jag vara lite motvalls här. Det företag som säger upp ALLA sina erfarna medarbetare till förmån för unga, "billigare" (så mycket lägre lön handlar det inte om, oftast), nyutexaminerade, biter sig snart i svansen. Utan erfarenhet och bara en massa hungriga och heta rookies, nä, det kan gå helt överstyr.
    LAS skyddar dem med många år på det företaget, (bra), men kan också ha den effekten att låsa ute yngre medarbetare (dåligt).

    På 80- och 90-talen snackade man om jätteproppen Orvar, alla 40-talister som satt på jobben när vi som är födda på 60- och 70-talen skulle ut i arbetslivet. Jag hade troligen fått fortsätta harva med vikariat, säsongsarbeten, frilans, än i denna dag, om jag inte hade bestämt mig för att byta yrke.
    I det nya yrket var jag nyast och en av de yngsta igen och blev utlasad varje gång det var omorganisation och tjänster skulle dras in. Inte förrän jag själv drog mot de 40 hade jag äntligen en tjänst jag kunde kalla "min".

    Nej, jag älskar inte LAS. Jag inser den säkerhet det är för många, men samtidigt tycker jag att en översyn av reglerna måste ske. Annars får vi fortsätta oja oss över ungdomsarbetslösheten!

    /Öbon

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-06-16 14:52

    Öbon: Hur vill Du lösa problemet att förklara för en arbetsgivaren vaför just jag fått sparken?

    SvaraRadera
  10. Vilket är värst att oja sig över, ungdomsarbetslösheten, eller ålderdomsarbetslösheten.

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2011-06-16 15:48

    Det behövs en attitydförändring från arbetgivaren mot båda ändar av åldersskalan:
    1) Acceptera att unga personer inte kan ha lika mycket erfarenhet som gamla, men är beredda att lära sig och kan tillföra nya infallvinklar
    2) Inse värdet i äldre personers erfarenhet och acceptera att de inte alltid kan vara flexibla och är lättare att trötta ut.
    Och för både de yngre och de äldre gäller ju att de är mindre uppbundna av barn hemma än "mellangruppen".
    Så, ingen åldersgrupp är "perfekt" ur en arbetsgivares synvinkel, texterna i platsannonser visar ju tyvärr att arbetsgivare fortsätta med att jaga fantomer som inte finns i verkligheten!

    SvaraRadera
  12. Här ett sent svar, Thorsten. Nej, jag har inget supersvar man kan använda vid en anställningsintervju, det som skulle kunna passa en arbetssökande passar inte nästa.
    Men jag tror att med en något rörligare arbetsmarknad, där det inte anses vara en total katastrof att byta arbete, avdramatiseras själva arbetsbytet.

    En framåtseende arbetsgivare har BÅDE yngre, hungriga och äldre med erfarenhet. Om det BARA är personer som redan "gjort allt", "kan allt", "det där har vi prövat förut", stagnerar företaget snart. De yngre kanske vill testa det man testade för tio år sedan, och även om det gamla testet inte fungerade fullt ut, har man den erfarenhet samtidigt som förutsättningarna är nya. Det kan vara värt att pröva igen, med nya ögon.

    Jag har varit arbetsgivare, som småföretagare med tre-fem anställda. För så små företag är LAS ofta mer negativt än positivt. Man får visserligen undanta två "nyckelpersoner" vid arbetsbrist, men det kanske inte hjälper när det är så få.

    Nedan tar jag några typexempel.

    En äldre snickare hade 40 års erfarenhet, utmärkt, kanonbra, men det hjälpte inte när han hela tiden gick sina egna vägar och inte lyssnade på instruktioner och dessutom snackade skit om sina yngre arbetskamrater. En sådan i botten urduktig yrkesman blir till slut en börda.

    Den yngre arbetskamraten, med 20 års erfarenhet och med längre tid hos oss än den äldre snickaren, arbetade bra, var villig att lära nya tekniker, gillade verkligen att arbeta med detaljer och hade ett sinne för estetik. Men den personen hade (har väl fortfarande) ett missbruk och var ofta "måndagssjuk". Måndagssjukan sträckte sig sedan ut mot både tisdag och onsdag. Sedan hade det varit lillelördag och så fredagen var ju så kort, så då var det ju ingen idé att komma till jobbet. Det lilla företaget hade svårt att omplacera honom och hjälpa honom att komma tillrätta med missbruket.

    En lärling i 20-årsåldern var i början glad, nyfiken, sjöng när han arbetade, men flickvännen gjorde slut och slängde ut honom från den gemensamma lyan, varpå lärlingen en dag inte kom till jobbet.

    Osv, osv.

    Vem väljer man bort?

    När det gäller lönekostnaden, var skillnaden försumbar mellan den äldste och den måndagssjuke, lärlingen var billigast men kostade mycket handledartid.

    /Öbon

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-06-17 12:38

    Om man verkligen fick 80% av hela lönen i A-kassa under tillräckligt lång tid, då skulle det vara mindre dramatiskt att bli arbetslös än med dagens avlövade rudiment. Sedan är det även viktigt att man så snart som möjligt blir arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden, arbetsgivaren har ändå ingen nytta av en anställd med lojalitet noll efter ett uppsägningsbesked och man kanske hittar ett nytt jobb innan uppsägningstidens slut!

    SvaraRadera