onsdag 20 april 2011

Om "gentlemannatjyvar".


Henrik Berggren skriver: "Inget samhälle fungerar utan tillit. Likt en kärleksrelation är ett fungerande samhälle beroende av tillit. Varje dag visar vi ett nästan orimligt förtroende för andra människor som tar hand om våra pengar, våra barn, våra ägodelar, våra kroppar. Det är en chanstagning – bankmannen kan vara en förskingrare, busschauffören kan vara berusad, barnens dagisfröken kanske har en sadistisk ådra – men det är också en risk som ger stor utdelning.
Problemet är bara att för mycket övervakning och styrning ofta leder till ökad misstänksamhet och ännu sämre prestationer."

Nu ska jag berätta om en pinligt skämmig sak som hände min Björn och mig förra sommaren. Min Björn har vuxit upp här ute i ytterskärgårn med allt vade det innebär av naturkunskaper, kärleken till havet, fladarna, vikarna, kobbarna, sjöfågeln, fisket, ja hela underbara livet här.
Eftersom Björn valt att leva ekologiskt på sina öar så har han satsat på vindkraftverk, solceller och hiskeligt dyra, men mijövänliga, tekniska lösningar för vatten och avlopp. Allt går, eftersom Björn är civilingenjör i botten och dessutom är både stark och praktisk.
Vi driver vår konferensverksamhet som den värdefullaste diamant, och gästerna som de guldkorn i tillvaron som de är.
Förra sommaren hade vi en vansinnigt ybertrevlig gäst i ett av våra sällskap, han var superintresserad av hur vi driver ön, och berättade att han lyckligt nog just avslutat köpet av en egen ö till sin familj. Det hade varit en dröm för dem länge, och kommersialisera ville de bestämt inte, bara ha ön som familjeställe.
Björn och han bondade, och på nån vänster frågade mannen om han kunde få komma båtande med sin fru och titta på våra praktiska/tekniska lösningar. Jovisst, självklart - välkomna!
De anlände med en ultraflådig båt, en familj som hostar upp 30 miljoner för en ö, behöver inte komma roende.
Vi bjöd på iste och små sandvikare på bryggan, och sen visade Björn runt och förklarade, och de fotograferade och antecknade.

Nu ett år senare öppnar de upp konkurrerande verksamhet enligt exakt kopia av vårt koncept.

Idag läser jag om att Apple har stämt Samsung, som hävdar att det sydkoreanska företagets mobiltelefoner och läsplattor av typen Galaxy är ett plagiat.

Gissa tre gånger om jag förstår Apples´vrede - hoppas de mosar Samsung.
Det skulle jag göra med våra nya tjyvaktiga konkurrenter, om jag blott hade Apples miljarder.
Gissa tre gånger om jag skulle vilja skära av oss våra allt för vänliga tungor.




Aftonbladet Henrik Berggren/DN

9 kommentarer:

  1. Jisses va surt det måste kännas. Det har sina avigsidor ibland att vara alltför öppen och tillmötesgående. Har själv, fast i mindre skala, fått betala för min godtrohet....

    Dessa mjukvaruföretag stämmer ju varandra till höger och vänster ideligen. Apple, som ju också blivit stämda, har nog "snott" lika mycket som andra snott från dem.

    SvaraRadera
  2. Tack, Varg, man trodde att man skulle lära sig nån gång....

    SvaraRadera
  3. Carina:
    Tror inte ni två behöver oroa er för denna "tjuv"
    En sådan anläggning som ni presenterar på er Web-site lär var svår att kopiera...Det har slutligen med människorna bak det hela,om man lyckas eller ej...Vad jag kanske skulle råde er,är att vara uppmärksamma så inte denna pirat,överskrider gällande bygg,o.naturskyddslagar..Mestadel är sådana falska individer,inte så noga vad gäller just lagar och förordningar....Än en gång lycka till inför kommande säsonger....

    SvaraRadera
  4. Goa Lars, tack för kloka ord, och visst, man trampar inte två gånger på oss. Vi hoppas verkligen att de, liksom vi har fått, kämpa med myndigheter och alla miljoner tillbörliga tillstånd.......
    Annars kanske nån berättar för myndigheterna.

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att höra att ni blivit förda bakom ljuset.

    Min spontana tanke är att det som kan utgöra det största hotet mot er verksamhet torde vara tillgängligheten dvs. att kunderna lättare/snabbare kan nå deras anläggning jämfört med eran. Å andra sidan kan en mer avsides belägen rörelse betraktas som mer "genuin", förutsatt detta kriterium är något som värderas högt hos målgruppen. Det som syvende och sist avgör vilken anläggning som väljs, är vilka köppreferenser som prioriteras hos målgruppen/segmenten. Så vad jag vill försöka säga är, att till det yttre så är det tämligen lätt att kopiera en affärsidé liknande eran. Men samtidigt är en mycket stor del av kundnöjdheten mötet mellan konsument och producent och det går ju inte att kopiera.

    Så era största utmaningar torde bl.a. vara att identifiera och attrahera förstagångsköparna i konkurrens med piratanläggningen.

    /Plutten

    SvaraRadera
  6. Plutten:
    Vi två kanske skulle starta en konsultfirma,och söka ge goda råd...Du sköter mellan o. norra Sverige,jag tar hand om syd..F.ö beklagar jag att ditt Leksand inte kvalificerade sig för "finalserien"..Men det kommer ju en ny säsong för oss båda,eftersom mitt lag också missade elitserien !!!

    SvaraRadera
  7. Re Lars

    Jadu, Leksand ja. Det sorgliga är inte att de missade kvalserien, utan min avsaknad av besvikelse däröver. En stor del av mig har accepterat att Leksand är det nya Skellefteå. De harvade som bekant, om jag inte missminner mig, 18 säsonger i Allsvenskan innan de gick upp. Men men, den som lever får se. Kul dock att Växjö gick upp och synd att Modo klarade sig kvar. Och ditt Rögle var ju med och störde planerna för de övriga.

    /Plutten

    SvaraRadera
  8. Skellefteå kan inte hjälpa att de är så pissdåliga och energifattiga, de har druckit förorenat vatten.
    Dags att kolla vattnet i Leksand och norra Skåne?

    Gillade Jihdes kommentar i sista slutspelsmatchen."Här kommer Färjestadsspelarna in på isen, de ser ut som om de är pinknödiga allihopa och vill hínna först till toaletten.
    Sen kommer Skelleftespelarna, drar på benen, och ser mer ut som om de kommer direkt från ett jättestort julbord."

    SvaraRadera
  9. Tack för fina, kloka tips!
    "Men samtidigt är en mycket stor del av kundnöjdheten mötet mellan konsument och producent och det går ju inte att kopiera."
    Detta är vår "winner".

    "Så era största utmaningar torde bl.a. vara att identifiera och attrahera förstagångsköparna i konkurrens med piratanläggningen".
    Vi annonserar aldrig, all försäljning bygger på mun mot mun, och vårt varumärke.

    Så vi sitter lugnt i båten. Men det är attans, vad dum man känner sig.
    Jag lämnar klokheterna till Björn!

    SvaraRadera