onsdag 13 april 2011

NEIJJJJ; NEIJJJJ, NEIJJJJJ!!!!


Tidigt på morgonen ringde 23-årige Emil Linell till SOS Alarm för att han hade svårt att andas och behövde ambulans. Sköterskan som tog emot samtalet bedömde att mannens tillstånd inte var allvarligt, och gjorde en egen diagnos; panikångest, ingen ambulans skickades.
Lite senare samma morgonen ringde 23-åringen igen och igen, och berättade bland annat att han svimmade så fort han försökte resa sig, men fortfarande skickades ingen ambulans.
Några timmar senare hittade en granne 23-åringen död. Dörren var öppen för att underlätta för ambulansen......
Dödsorsaken var en brusten mjälte,
Förädrarna har nu tvingats lyssna på sin sons förtvivlade vädjan i mobiltelefonen, om att bli lyssnad på och tagen på allvar.
Det här blir för mycket för mig, jag har tillräckligt med fantasi för att sätta mig in i hur mamman och pappan mår. Pappan bryter ihop inför TV-kamerorna och jag gömmer ansiktet i armarna och ylar att detta får inte vara sant.

SOS Alarm Sverige, Lars Engström, säger att sköterskan inte längre arbetar kvar.
Arbetar inte kvar längre?
Nähä, ska inte polisen komma, gripa henne, slänga henne i fängelse och anklaga och brottsföra för miljoners miljoner, som de gjorde med barnläkaren på Astrid Lindgren-sjukhuset.

Emil finns inte längre, aldrig mer.
Hans familj kommer aldrig, aldrig att förstå varför ingen i Sverige lyssnade när deras son vädjade och tiggde om hjälp.

AftonbladetSvD GP Kuriren NT NSK Skånskan

4 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-04-13 21:37

    Blev lika chockad som Du. I Sverige måste man vara frisk för att vara sjuk!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med!

    Hälsning Anne!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-04-14 10:46

    I går i nyheterna var det om en häktad med sockersjuka som dog i häktet i Kalix eller Luleå. Pappan intervjuades. Varje gång jag hör något liknande tänker jag på Jesu ord : Det som ni inte har gjort för en av dessa mina minsta...

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-04-28 16:29

    Bra krönika om detta:
    http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.2416250/marcus-birro-emils-dod-ar-en-skam-for-svensk-sjukvard

    SvaraRadera