onsdag 6 april 2011

Ah, svunna tider, lyckliga tider.


Under mitt blogginlägg Halleluljah skriver Ulf Hjertén:
"Kan möjligen ett alltmer individualistiskt och materialistiskt tänkande göra oss mindre benägna att utveckla goda relationer och bygga gemenskaper där den andre får plats? Carinas inlägg väcker tankar."

När jag läste Ulfs rader fick jag direkt-flashback från sänglampans korsord igårkväll. Bildkorsordets 50tals familj på cykelsemester snörpte ihop hjärtat på mig, jag fick nåt slags halsklump och lite vått i ögonen. En känslostorm innan nattsömnen, hmmmm. Jag är verkligen inte nån bakåtsträvare, nostalgigök eller gårdagskramare, men titta på bilden!
Så sagolikt vacker, så enkelt, vilket skimmer.
En familj tar sig ledigt en söndag, packar ner matsäck och de två barnen och drar längtansfullt ut till naturen, så stillsamt, så opretentiöst, så nära.
Plötsligt mindes jag dofterna, närheten, tystnaden, lugnet, de små men hjärtligt oförglömliga glädjeämnena, vänskapsband, vi-känslan.
Då, innan mobiltelefoner, iphones, ipads, headsets, platt-tv, datorer, laptops, stress, mailbox, twitter, tvättmaskiner, diskmaskiner, dagis, pengajakt, statusjakt, girighet, bonusmiljoner och JAG-et.

3 kommentarer:

  1. Det skall va gött o leva annars kan det kvetta....

    Så är det!

    SvaraRadera
  2. Som tidig 70talist så växte jag upp visserligen med TV(dock bara två kanaler),video började slå igenom på80 talet.Minns att jag och några kompisar brukade hyra en sk videobox med några filmer ibland nån helg.Att köpa en videobandspelare i mitten av 80 talet kostade c:a 5000kr så det var inte att tänka på.1987 köpte mina föräldrar video för första gången.1991 fick jag tillgång till kabelTV för första gången ,då jag flyttade hemifrån.Internet och mobiltelefoner(för privatpersoner) var fortfarande fjärran.Men frågan är om man inte var lyckligare då,man ställde inte samma krav på div prylar, för man visste ju inget annat då./Petter

    SvaraRadera
  3. Det som är gratis i livet är bäst, tänk om fler kunde förstå det!

    SvaraRadera